saako jumalaa pilkata?


Tämä kysymys osui kohdalle, kun katselin sattumalta Ylen tv-ohjelmaa, jossa toimittaja haastatteli erästä ns. vapaa-ajattelijaa ja piispa Teemu Laajasaloa.

YK:n ihmisoikeuskomitea on kehottanut Suomea luopumaan uskonrauhan rikkomisen kriminalisoinnista. Sen katsotaan rajoittavan sananvapautta. Suomen laissa todetaan uskonrauhan rikkomisesta seuraavasti:

Joka

1. julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa tarkoitettu kirkko tai muu uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä tai

2. meluamalla, uhkaavalla käyttäytymisellään tai muuten häiritsee jumalanpalvelusta, kirkollista toimitusta, muuta sellaista uskonnonharjoitusta taikka hautaustilaisuutta,

on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Tämän mukaan sananvapautta rajoittaa se, jos ei saa ilman rangaistuksen uhkaa pilkata sitä,mitä toiset ihmiset pitävät pyhänä tai sitä, jos ei saa vapaasti häiritä jumalanpalveluksia tai muuta uskonnonharjoitusta esimerkiksi hautaustilaisuutta.

Tätä vaativien mielestä ei riitä se, että Jumalan olemassaolon saa kiistää ja kaikkia uskontoja saa arvostella. Kaikesta uskonnollisuudesta saa esittää rankkaa kritiikkiä sananvapauden nimissä. Mutta tämä ei riitä. Sananvapauden nimissä pitäisi saada myös vapaasti pilkata kaikkea sitä, mikä toisille on pyhää ja häiritä uskonnollisia tilaisuuksia ilman pelkoa rangaistuksesta.

( Esimerkiksi Ruotsissa uskonrauhan rikkominen on sallittu sananvapauden perusteella. Julkiset Koraanin polttamiset ovat aiheuttaneet vakavia ongelmia Ruotsille. Toivottavasti Suomessa uskonrauhan rikkominen säilyy kiellettynä rangaistuksen uhalla. )

Kristittyjen ei tarvitse olla huolissaan Jumalan kunniasta. Jumala on ihmisten pilkan yläpuolella. Pilkkaajista meidän tulee olla huolissamme. Jeesus itse koki ihmisten pilkan ja häväistyksen tuomittuna ristiinaulittavaksi. Tuskiensa keskellä ristillä Jeesus pyysi: "Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät." Luuk. 23:34

Pilkkaamalla he kuvittelevat mitätöivänsä Jumalan ja oman vastuunsa, jonka he tulevat kohtaamaan. Toinen Jumalan kymmenestä käskystä menee näin: "Älä turhaan lausu Herra sinun Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu." 2.Moos. 20:7

Lopullinen rangaistus Jumalan pilkasta tulee Jumalalta ja se on ankara. Lieventäviin asianhaaroihin vetoaminen ei ole mahdollista. Mutta Jumala tarjoaa armoa, jos pilkkaaja katuu ja pyytää anteeksi. Armon aika on tämä meidän elomme aika tässä ajallisessa maailmassa.

Islaminuskoiset suhtautuvat jyrkemmin Allahin tai hänen profeettansa Muhammedin pilkkaamiseen. He voivat julistaa tästä kuolemantuomion jo tässä maailmassa. Me jätämme tuomion ja rangaistuksen Jumalalle.

Uskonrauhan turvaaminen laissa on tarpeen. Sen tarkoitus on nimensä mukaan turvata uskonrauha yhteiskunnassa.

Maallistunut yhteiskunta pyrkii kaikin tavoin kyseenalaistamaan uskonnon ja rajoittamaan kirkon vaikutusta yhteiskunnassa. Edellä mainitussa tv-ohjelmassa vapaa-ajattelijoiden mielestä koulussa opetetaan liikaa uskontoa. He eivät tiedä, mistä puhuvat. Uskonnon opetuksen tuntimäärä on minimaalinen, vaikka uskonnon vaikutus koko ihmiskunnan historiassa on valtavan merkityksellinen, eikä uskonnon opetus Suomessa ole enää tunnustuksellista, vaan tiedon jakamista. Heidän mielestään kouluissa ei saisi pitää kristillisiä joulujuhlia eikä suvivirttä saisi laulaa, koska kaikki eivät voi yhtyä niihin. Tämä tarkoittaisi sitä, että kouluissa toimitaan vähemmistön ehdoilla ja enemmistöltä kiellettäisiin oikeus kristillisiin tilaisuuksiin.

Näille vapaa-ajattelijoille vapaus tarkoittaa vapautta uskonnosta. Miksi varsinkin kristinusko on heille kauhistus? Tämä johtuu siitä, että Paholainen taistelee vain ainoaa elävää Jumalaa vastaan. Mikä on se paha, jota kristinusko edustaa? Mitä pahaa on näissä kristinuskon moraalin perusteissa? Jeesus tiivisti sen lyhyesti: "Rakasta Herraa, Jumalaasi koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ... ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Matt. 22:37-39. Kristillisen moraalin perustaa ovat myös kymmenen käskyä, joissa kielletään mm. tappaminen, varastaminen, valehtelu, aviorikos ja kehotetaan kunnioittamaan isää ja äitiä.

Näillä jumalankieltäjillä on täysi vapaus pysyä erossa kirkosta. Mutta koska he torjuvat uskonnon, kirkon vaikutus yhteiskunnasta tulisi eristää täydellisesti. Kieltämällä Jumalan he uskovat mitätöivänsä toisen todellisuuden, jonka he tulevat kohtaamaan kuolemansa jälkeen. Koska he ovat uskosta osattomia, he eivät ymmärrä toimivansa Paholaisen ohjauksessa elävää Jumalaa vastaan.