Miten minun pitäisi rukoilla?


Monet ihmiset turvautuvat rukoukseen ensimmäistä kertaa elämässään hädän hetkellä. Sairauden tai muun vakavan kriisin kohdatessa kokeillaan vielä rukousta, kun apua muualta ei ole odotettavissa.

Onko nyt liian myöhäistä kääntyä Jumalan puoleen? Ei ole. Psalmissa 50:15 sanotaan: "Avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." Ilman uskoa rukous on kuitenkin voimaton. "Mutta anokaa uskossa ollenkaan epäilemättä. Sillä se joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee. Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa." Jaak 1:6-7

Mutta jos minä hädän hetkellä ensimmäisen kerran turvaudun rukoukseen, enkä ole vielä uskossa, onko siitä enää apua?

Sinun tulee liittää rukoukseesi myös vilpitön pyyntö Jumalalle, että hän kirkastaisi itsensä sinulle ja ohjaisi sinut Jumalan valtakuntaan. Jeesus itse lupasi meille: "Anokaa niin teille annetaan. Etsikää niin te löydätte. Kolkuttakaa niin teille avataan." Matt 7:7

Meidän elämämme tärkein asia on löytää tie Jumalan yhteyteen ja varmistaa kuolemattomalle sielullemme ikuinen elämä hänen yhteydessään. Ehkä sairaus tai muu kriisi toimiikin herättäjänä ja johtaa sinut Jumalan valtakunnan tuntemiseen.

Kun olet päässyt uskosta osalliseksi, ymmärrät vedota rukouksissasi Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Meidän tulee lujasti luottaa siihen, että Jumala on Jeesuksen Kristuksen tähden meille armollinen ja kuulee rukouksemme. Jeesus sanoi: "Jos anotte minulta jotain minun nimissäni, niin minä sen teen." Joh 14:14

Luther kirjoittaa: "Rukous on sydämen nöyrää ja vilpitöntä puhetta Jumalan kanssa ... Rukouksessa saamme myös pyytää Jumalalta itsellemme tai lähimmäisillemme hengellistä ja ruumiillista hyvää. Me kiitämme Jumalaa hänen hyvyydestään ja ylistämme hänen pyhää nimeänsä."

Apostoli Paavali kirjoittaa: "Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa." Fil 4:6-7

Kiitoksen tulee aina sisältyä rukoukseen. Rukous ilman kiitosta on ruikutusta.

Kun rukoilemme ajallisia asioita, kuten terveyttä ja muuta tarpeellista, meidän tulee liittää rukoukseemme ehto: "jos se on Sinun tahtosi." Yksin Jumala tietää, mikä on sinun parhaaksesi ja hänelle kunniaksi. Jeesus näytti itse esimerkkiä rukoillessaan ennen vangitsemistaan ja edessä olevaa tuskallista ristiinnaulitsemistaan. "Isä, jos sinä tahdot niin ota pois minulta tämä malja; älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni, vaan sinun." Luuk 22:,42

Jumala kuulee jokaisen vilpittömän rukouksen, mutta hän vastaa niihin omalla ajallaan ja tavallaan. Hän antaa meille sitä, mikä on meille kulloinkin todella hyväksi. Maallisen mammonan ja ajallisen menestyksen toivominen ei kuulu oikean kristityn rukouspyyntöihin. Me itsekin ymmärrämme, että tällaiset asiat pikemminkin vieraannuttavat meitä Jumalasta kuin lähentävät. Onnistumista voi toki rukoilla, että pystyisimme tekemään kussakin tilanteessa parhaamme.

Eräs uskovainen huippujalkapalloilija kertoi rukoilevansa ennen jokaista peliä. Hän ei rukoillut onnistumisia maalinteossa, vaan sitä, että välttyisi loukkaantumisilta ja pystyisi esittämään kykyjensä mukaan parastaan pelissä. Katolisten maiden huippupelaajilla on hieno tapa lähettää jokaisen onnistumisen jälkeen näkyvästi kiitos yläkertaan.

Mutta miten minun pitäisi rukoilla? Kuten Luther sanoi: "Rukous on sydämen nöyrää ja vilpitöntä puhetta Jumalan kanssa." Se on sydämen puhetta, jossa ei välttämättä tarvita ääneen lausuttuja sanoja. Kun opetuslapset erikseen pyysivät Jeesusta opettamaan heille, miten heidän tulisi rukoilla, Jeesus neuvoi: "Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niin kuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan. Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennen kuin häneltä anottekaan." Matt 6:5-8

Käytännössä on hyvä etsiä vuorokaudesta itselle sopiva hiljainen hetki ja vetäytyä omiin oloihin rukoilemaan, kuten Jeesus opetti. Mutta rukous ei ole vain määrätty rituaali, joka suoritetaan tiettynä aikana. Me saamme puhua Jumalalle kuin rakkaalle isälle tuoden hänen tietoonsa kaiken sen minkä ikinä haluamme, kuten kiitoksen, pyyntömme ja huolemme. Voimme puhua Isälle aina ja kaikkialla. Voimme puhua hiljaa mielessämme tai halutessamme ääneen.

On luonnollista, että rukoilemme läheistemme ja ystäviemme puolesta. Mutta Jeesus opetti meitä rukoilemaan myös vihamiestemme puolesta. "Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat." Luuk 6:28

Kun Jeesus opetti opetuslapsiaan rukoilemaan, hän antoi heille ja heidän kauttaan meille kaikille kristityille mallin. Hän sanoi:

"Rukoilkaa siis näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa; anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme; ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet; äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen." Matt 6: 9-13


Esimerkiksi seuraavilta sivuilta löytyy lisää arvokasta tietoa rukouksesta

www.kristinusko.fi ( miten rukoillaan )

www.luterilainen.net ( rukous )

www.katekismus.fi