nousiko jeesus ylös kuolleista?


Jokin aika sitten Helsingin Sanomissa julkaistiin kirjoitus eräästä luterilaisen kirkon papista. Kyseinen pappi kertoi uskovien saavan osakseen myötähäpeää, kun he kertovat uskovansa kuolleista ylösnousemiseen tai vetten päällä kävelyyn. Papin mielestä joku tietty punkkarilaulaja on uskottavampi kuin Jeesus.

Mikäli joku ei usko Jeesuksen ylösnousemiseen, niin ristinkuolemaa ja ristiä pidetään tappion merkkeinä. Samoin eräässä suomalaisessa tv-sarjassa joku asiantuntija selitti erilaisten merkkien symboliikkaa. Asiantuntija selitti ihaillen useita saatanallisia symboleja. Ristin merkkiä hän väheksyi tappion merkiksi.

Saatana pyrkii kaikin tavoin horjuttamaan kristittyjen uskoa ja etäännyttämään meitä Kristuksesta ja pelastuksesta. Jos papilla ei ole uskoa, hän ei ole hyvä paimen, vaan hän ohjaa laumansa kuoleman vaaraan.

Jeesuksen kuolema Golgatan ristinpuussa oli tuskallinen ja häpeällinen teloitus. Me kristityt kuitenkin tiedämme, miksi tämä tapahtui. Jeesus otti sovittaakseen meidän kaikkien ihmisten synnit ja häpeän. Hän kärsi meidän puolestamme, että me välttyisimme kärsimästä rangaistusta omista synneistämme. Meille tämä teko on suurin ajateltavissa oleva rakkauden teko meitä kohtaan.

Jeesuksen kuolema ristillä ( kuoleman varmisti roomalainen sotilas puhkaisemalla Jeesuksen kyljen keihäällä ) olisi ollut saatanan voitto ilman kuolleista ylösnousemusta. Se olisi merkinnyt meidän ihmisten jäämistä synnin orjiksi ja lopulta iankaikkista kadotusta erossa Jumalasta. Omilla teoillamme emme pysty pelastumaan Jumalan yhteyteen, koska me kaikki olemme syntisiä ja rikomme Jumalan tahtoa päivittäin.

"Mutta ellei Kristusta ole herätetty, teidän uskonne on pohjaa vailla ja te olette yhä syntienne vallassa." 1.Kor 15:17

JEESUKSEN YLÖSNOUSEMUKSEN HISTORIALLISUUS

Ylösnousemisesta on huomattava määrä historiallisia mainintoja ja kuvauksia. Historiallisesti luotettavina kuvauksia voidaan pitää Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan ylösnousemuskertomuksia. Näissä kertomuksissa on olennaista se, että haudan todetaan olevan tyhjä ja selitykseksi tarjotaan ylösnousemusta. On mielenkiintoista, ettei raamattukriittinen tutkimus ole toistuvista yrityksistään huolimatta onnistunut kehittämään yhtään uskottavaa naturalistista teoriaa Jeesuksen ylösnousemusta koskeville historiallisille tosiasioille. Uuden testamentin tutkijoiden käsitykset Uuden testamentin historiallisesta luotettavuudesta vaihtelevat, mutta tutkijat ovat kuitenkin yleensä yhtä mieltä siitä, että Jeesuksen elämän loppuvaiheista ja kristillisen seurakunnan alkuvaiheista on olemassa joitakin historiallisia tosiasioita, jotka voimme tietää riittävällä varmuudella.

Gary Habermans teki perusteellisen tutkimuksen siitä, mitä aikamme tutkijat yleensä ajattelivat ylösnousemuksesta. Hän tutki yli 1400 kaikkein kriittisintä tutkimusta ylösnousemuksesta vuosilta 1975 - 2003. Tutkimuksensa pohjalta Habermans luettelee 12 Jeesuksen ylösnousemukseen liittyvää historiallista tosiasiaa, joista enemmistö erityisesti tähän kysymykseen erikoistuneista tutkijoista on hämmästyttävän yksimielisiä lähtöoletuksistaan riippumatta.

1) Jeesus kuoli roomalaisten ristiinnaulitsemana.

2) Hänet haudattiin todennäköisesti yksityiseen hautaan.

3) Jeesuksen kuoleman jälkeen opetuslapset olivat masentuneita, surevia ja toivonsa menettäneitä.

4) Jeesuksen haudan havaittiin olevan tyhjä hyvin pian hautauksen jälkeen.

5) Opetuslapsilla oli kokemuksia, joiden he uskoivat olleen ylösnousseen Jeesuksen ilmestyksiä.

6) Näiden kokemusten seurauksena opetuslasten elämä muuttui täysin, niin että he olivat valmiit kuolemaan uskonsa takia.

7) Jeesuksen ruumiillista ylösnousemusta alettiin julistaa hyvin varhain kristillisen seurakunnan alussa.

8) Opetuslapset alkoivat todistaa ja saarnata julkisesti Jeesuksen ylösnousemusta Jerusalemin kaupungissa, jossa Jeesus oli ristiinnaulittu ja haudattu vähän aikaisemmin.

9) Evankeliumin sanoma keskittyi Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemiseen.

10) Sunnuntaista tuli kristityille pääasiallinen kokoontumis- ja rukouspäivä, vaikka suuri osa varhaisista kristityistä oli juutalaisia, jotka olivat oppineet pyhittämään sapatin ( lauantain ) lepopäiväksi.

11) Jeesuksen veli Jaakob, joka oli aiemmin epäilijä, kääntyi kun hän uskoi kohdanneensa ylösnousseen Kristuksen.

12) Vain muutamia vuosia myöhemmin tunnettu kristittyjen vainooja Saulus Tarsolainen ( Paavali ) kääntyi uskovaksi kristityksi seurauksena kokemuksesta, jonka hän uskoi olleen ylösnousseen Jeesuksen ilmestys.

Jeesuksen hauta oli tyhjä. Jos Jeesuksen vastustajat olisivat varastaneet ruumiin, he olisivat voineet tuoda sen esille ja näin kumota kristittyjen väitteet. Jos Jeesuksen opetuslapset olisivat varastaneet ruumiin, he tuskin olisivat olleet valmiit kuolemaan oman valheensa puolustukseksi. Uudessa testamentissa kerrotaan kahdestatoista eri tapauksesta, jolloin Jeesus ylösnousemisensa jälkeen ilmestyi seuraajilleen. Nämä ilmestykset eivät olleet jonkin yksittäisen ihmisen kokemia muutaman sekunnin hallusinaatioita, vaan tilanteita, joissa useat ihmiset yhdessä kohtasivat Jeesuksen. He koskettelivat häntä fyysisesti, söivät ja joivat hänen kanssaan ja keskustelivat Jumalan valtakunnasta.

Nykyisen tutkimustiedon valossa on ilmeistä, ettei mikään naturalistinen teoria pysty tekemään oikeutta näille historiallisille tosiasioille. Sen enempää hallusinaatioteoria, salaliittoteoria tai teoria, jonka mukaan ylösnousemus on hellenistisen kulttuurin ja jumaltarustojen pohjalta myöhemmin kehittynyt legenda, eivät kestä kritiikkiä.

Tutkija Raymond E. Brown toteaa: "Nämä kömpelöt teoriat eivät enää ole varteenotettavia ... Satunnaisesti jokin uusi muunnelma salaliittoteoriasta saa lyhyeksi ajaksi julkisen mielikuvituksen valtaansa, mutta vakavasti otettavat tutkija kiinnittävät vain vähän huomiota näihin kuvitteellisiin rekonstruktioihin.."

Silminnäkijätodistajista merkittävimpiä olivat 12 opetuslasta, jotka olivat Jeesuksen kanssa hänen julkisen toimintansa alusta lähtien aina hänen taivaaseen astumiseensa saakka. Sekä Luukkaan että Johanneksen evankeliumit korostavat sitä, että opetuslapset saattoivat olla Jeesuksen elämän ja kuoleman luotettavia todistajia siksi, että he olivat läheltä seuranneet hänen elämäänsä koko Jeesuksen julkisen toiminnan ajan.

Jeesus sanoi: "Myös te olette minun todistajiani, olettehan olleet kanssani alusta asti." Joh 15:27

Opetuslasten tehtävänä oli pitää huoli siitä, että Jeesusta koskeva tieto välitettiin uusille kristityille alkuperäisessä luotettavassa muodossa. He olivat evankeliumissa kerrottujen asioiden totuuden vakuutena valmiita mieluummin kuolemaan kuin kieltämään evankeliumin. Evankeliumien saattaminen kirjalliseen asuun tähtäsi siihen, että silminnäkijöiden todistus tallentui luotettavassa muodossa myös niille ihmisille, jotka elivät sen jälkeen kun silminnäkijät olivat jo kuolleet. Opetuslasten nimet on huolella lueteltu jokaisessa synoptisessa evankeliumissa ( Matt, Mark, Luuk ) koska evankeliumit rakennettiin heidän todistuksensa varaan.

Jos ylösnousemustarina olisi keksitty, Jeesuksen ylösnousemisen ensimmäisten todistajien rooliin tuskin olisi valittu naisia. Tuon ajan juutalaisuudessa naisia pidettiin kevytmielisinä ja juoruilevina. Naisia ei kelpuutettu oikeuteen todistajiksi. Kaikki synoptiset evankeliumit ilmoittivat naiset ensimmäisiksi silminnäkijöiksi tyhjällä haudalla. Edes tätä yksityiskohtaa evankelistat eivät kaunistelleet.

Todella vakuuttava todiste Jeesuksen kuolleista ylösnousemisen historiallisuudesta on kristinuskon olemassaolo. Kristinuskoa ei olisi, jos apostolit eivät olisi aikoinaan julistaneet ilosanomaa ylösnousseesta Jeesuksesta. He eivät olisi julistaneet ylösnoussutta Jeesusta, jos he eivät olisi uskoneet julistukseensa. Miksi ei? Siksi, että lähes kaikki apostolit kuolivat marttyyreina julistuksensa vuoksi. On absurdia olettaa heidän pitäneen kiinni keksitystä tarinasta teloitukseensa asti. Uskomus, jonka puolesta ihminen on valmis kuolemaan, ei ole mielikuvituksen tuotetta. Sekoamishypoteesin tekee mahdottomaksi potentiaalisesti seonneiden määrä.

Jos oletamme tilanteen, että apostolit ovat kehittäneet mielikuvitukseensa perustuvan tarinan. Miten pitkään kukaan väittäisi tarinansa olevan totta, jos häntä kidutetaan vuosien ajan? Entä miten pitkään kukaan jaksaisi sen jälkeen, kun muutamat hänen samaa tarinaansa levittävistä ystävistään on jo tapettu siksi, etteivät suostu myöntämään valehtelevansa?

Filosofian ja teologian tohtori William Lane Craig tutki väitöskirjassaan historiallisia todisteita Jeesuksen ylösnousemuksesta. Hän esittää tästä neljä historiallista todistusta:

1) Jeesuksen hautaaminen Josef Arimatialaisen hautaan. On hyvin epätodennäköistä, että alkukristityt olisivat keksineet Josef Arimatialaisen, koska hän kuului juutalaisten johtomiesten muodostamaan suureen neuvostoon. Alkuseurakunnassa tunnettiin katkeruutta juutalaisten johtajia kohtaan, koska he olivat osallistuneet Jeesuksen tuomitsemiseen.

2) Jeesuksen hauta löydettiin kolmantena päivänä Jeesuksen kuolemasta tyhjänä. Ensimmäisinä tyhjän haudan löysivät naiset. On epätodennäköistä, että kristityt olisivat keksineet legendan tyhjästä haudasta, sillä juuri naiset mainitaan sen ensimmäisiksi löytäjiksi. Naisten todistusta ei pidetty niin luotettavana kuin miesten.

3) Uudessa testamentissa kerrotaan useista Jeesuksen ilmestymisistä useille eri ihmisille. Paavali kirjoitti, että Jeesus "ilmestyi samalla kertaa yli 500 veljelle, joista useimmat ovat yhä elossa, vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois. Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja sitten kaikille apostoleille." 1. Kor 15:6-7 Jaakob oli Jeesuksen veli ja evankeliumin mukaan hän ei uskonut Jeesukseen hänen elinaikanaan. Kohdattuaan ylösnousseen Jeesuksen Jaakobista tuli kristitty ja jopa Jerusalemin seurakunnan johtaja.

4) Opetuslapsissa syntynyt usko Jeesuksen ylösnousemiseen kaipaa selitystä, sillä sen ajan juutalaisilla ei ollut ajatusta Messiaan kuolemasta ja ylösnousemisesta. Juutalaisina he eivät olisi voineet keksiä tällaista ajatusta tyhjästä.

William Lane Craigin mukaan paras selitys näille tosiasioille on se, että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista. Tämä hypoteesi peittoaa mennen tullen muut asiasta esitetyt hypoteesit.

Myös varhaiset juutalaiset argumentit myöntävät haudan olleen tyhjä. Sen he pyrkivät selittämään luonnollisesti. Esimerkki tällaisesta selityksestä löytyy Matteuksen evankeliumin 28. luvussa:

"Naisten ollessa matkalla muutamat vartiomiehistä menivät kaupunkiin ja kertoivat ylipapeille kaiken mitä oli tapahtunut. Silloin nämä kokoontuivat neuvottelemaan yhdessä vanhimpien kanssa ja päättivät antaa sotilaille suuren summan rahaa. He sanoivat sotilaille: Sanokaa, että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä, kun te nukuitte, ja varastivat hänet. Ja jos tämä tulee maaherran korviin, me kyllä lepytämme hänet ja järjestämme niin ettei teille koidu ikävyyksiä. Sotilaat ottivat rahat ja tekivät niin kuin heille oli sanottu. Heidän kertomustaan on juutalaisten keskuudessa levitetty tähän päivään asti." Matt 28:11-15

Historiantutkimuksen näkökulmasta silminnäkijöiden todistukset ovat vakuuttavampia kuin yksittäisten tutkijoiden varaan rakennetut olettamukset. Paavalin elinaikana alueella oli satoja ylösnousemuksen todistajia. Apostoli Pietari, joka Jeesuksen vangitsemisen jälkeen pelkurimaisesti kielsi tuntevansa Jeesusta, oli täysin vakuuttunut Jeesuksen jumaluudesta kohdattuaan hänet elävänä ristinkuoleman jälkeen. Pietari kirjoitti myöhemmin: "Emmehän me, silloin kun saatoimme teidän tietoonne Herramme Jeesuksen Kristuksen voiman ja tulemisen, olleet lähteneet seuraamaan mitään ovelasti sepitettyjä taruja, vaan olimme omin silmin nähneet hänen jumalallisen suuruutensa." 2.Piet 1:16

Ruumiillista ylösnousemusta on vastustettu rationaalisin perustein. Jos Jumalan ihmeitä tekevä voima suljetaan uskon ulkopuolelle, ei ylösnousemuksellekaan löydy tilaa.

Historiallisten tosiasioitten esittäminen ei synnytä ihmisessä uskoa. Usko syntyy Pyhän Hengen vaikutuksesta. ( Lue myös vastaus kysymykseen "Voiko joku käännyttää minut uskovaiseksi?)

Jeesuksen opetuslapsista Tuomas oli epäilevä. Hän uskoi Jeesuksen olevan todellinen ylösnoussut Jeesus eikä mikään haamu vasta kun sai kosketella fyysisesti Jeesusta. Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot nyt, kun sinä näet, mutta autuaat ovat ne, jotka uskovat vaikka eivät näe." Joh 20:29

Katso YouTubesta oheinen puolen tunnin ohjelma, jossa aihetta käsitellään erinomaisesti. "Jeesuksen ylösnousemuksen historialliset todisteet"



Lähteitä:

- apowiki

- www.gotquestions.org

- www.jariiivanainen.net

- www.ristinvoitto.fi

- www.sammelijuntunen.fi

- www.seurakuntalainen.fi

- www.quranandbibleblog.com Raymond Brown and the Resurrection of Jesus

- wikipedia

- Habermas, Gary: The Risen Jesus & Future Hope ( 2003 )

- William Lane Craig: On Guard, Defending your Faith with Reason and Precision ( 2010 )