mikä on tottuus?


Me etsijät haemme vastausta juuri tähän kysymykseen. Tämä on perimmäinen ja tärkein kysymys. Onko aitoa totuutta mahdollista löytää? Sinä vilpitön totuuden etsijä olet nyt osunut oikeaan osoitteeseen. Totuus on olemassa ja se on mahdollista löytää.

TOTUUDEN ETSINTÄ ENNEN JA NYT


Totuuden etsijä etsii vastausta esimerkiksi tällaisiin kysymyksiin: Mikä on elämäni tarkoitus? Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? Miten minä voin pelastua? Miten kaikki on saanut alkunsa? Keskiajalla etsijä olisi ohjattu kirkonmiesten luo. Papit olisivat vastanneet katolisen kirkon oppien mukaan. Uskonpuhdistuksen aikana 1500-luvulla esimerkiksi Martti Luther olisi neuvonut etsijöitä hakemaan totuutta ainoastaan Raamatusta eikä välttämättä kirkon opinkappaleista.

Sitten seurasi valistusaikana tunnettu eurooppalainen aatevirtaus 1700-luvulla. Valistusaikana korostettiin järjen ja tiedon merkitystä. Sen mukaan totuus ei ole jumalan ilmoituksessa, vaan siinä, mitä itse saamme selville. Ihmisen järki korvasi Jumalan ilmoituksen. Tämä johti rationalismiin, jossa jumalaa ei enää tarvita. Kuitenkin useimmat huomattavat tiedemiehet uskoivat Jumalaan. Esimerkiksi: Nikolaus Kopernikus, Galileo Galilei ja Isaac Newton. He uskoivat jäljittelevänsä Jumalan ajatuksia ja tekivät niistä havaintoja.

Ihmisen järjen korostamisen seurauksena avautui tie skeptismille. Skeptikot pyrkivät arvioimaan asioita kriittisesti ja vaativat vahvaa näyttöä ennen kuin hyväksyivät jotain.

Tässä kohtaa perimmäisten kysymysten totuuden etsijät törmäävät seinään. Jumalaa ei voi tutkia laboratoriossa, mikroskoopilla tai kaukoputkella. Emme tule koskaan ymmärtämään Jumalaa täysin. On traagista uskoa vain siihen, minkä pystyy itse käsittämään ja havainnoimaan. Tiede ei voi vastata kysymyksiin Luojasta. Etevimmät tiedemiehet 1700-luvulla eivät olisi uskoneet tai mitenkään pystyneet käsittämään nykyajan tieteen saavutuksia. Myöskään me nykyajan ihmiset emme pysty edes tekoälyn avulla pääsemään ymmärryksessämme Luojan tasolle. Tiede voi tutkia vain luotuja eli ihmisiä ja ympäröivää maailmaa. Filosofian tutkija Olli-Pekka Moisio on todennut eräässä radiohaastattelussa: "Tiede ei tarjoa totuutta, mutta se lisää ymmärrystä." Filosofi Ludwig Wittgensteinin kerrotaan sanoneen: "Vaikka saisimme vastaukset kaikkiin tieteellisiin kysymyksiin, elämämme syvimpiä kysymyksiä ei olisi vielä edes sivuttu."

Relativismi on ajattelutapa, jolla perustellaan väitettä, että meillä ei ole mitään todellista tietoa, vaan eri suuntiin meneviä mielipiteitä. Toisin sanoen kaikki totuudet ovat suhteellisia eivätkä absoluuttisia. Sen mukaa emme voi sanoa: "minä tiedän totuuden", vaan "tämä on minun käsitykseni totuudesta".

Elämän tarkoituksen etsimiseen tarjoavat erilaiset ismit omia vastauksiaan. Esimerkiksi hedonismi on filosofinen näkemys, jonka mukaan nautinto ja mielihyvä ovat elämän korkeimpia hyveitä ja tavoitteita. Vähäosaisten auttamiseen ja yhteiskunnan muuttamiseen on kehitetty poliittisia ismejä. Humanismi on taas sellainen filosofinen suuntaus , joka korostaa yksilön arvoa ja inhimillisiä kykyjä. Ihminen pystyy itse ratkaisemaan ongelmansa eikä Jumalaa tarvita. Uskotaan ihmisen hyvyyteen. New-age uskonnoissa ihminen korotetaan jumalaksi. Mitkään ismit eivät ole koko totuus eivätkä ne voi pelastaa meitä.

Nykyajan yhteiskuntamme on maallinen. Uskontoa pidetään jokaisen yksityisasiana, eikä sitä saisi tuoda esiin julkisesti. Mutta mikä on totuus? Vilpitön etsijä harhautuu helposti erilaisiin käsityksiin totuudesta: osatotuus, suhteellinen totuus, vaihtoehtoinen totuus tai ihmisen oma totuus. Totuuden ja valheen välinen kamppailu käydään meidän ihmisten sydämissä.


"MINÄ OLEN TIE, TOTUUS JA ELÄMÄ" ( Joh. 14:6 )


Näin sanoi Jeesus Nasaretilainen opetuslapsilleen noin 2000 vuotta sitten. Hän lisäsi vielä: "Kukaan ei pääse Isän luokse muuten kuin minun kauttani." Jeesus ei sanonut olevansa yksi tie muiden joukossa, vaan ainoa tie. Kuka hän oikein kuvitteli olevansa? Miten hän voi sanoa noin? Nykyajan maallistuneessa yhteiskunnassa Jeesuksen väitettä pidetään mahdottomana hyväksyä.

Jeesus on todistettavasti historiallinen henkilö. Mutta oliko hän ainutlaatuinen? Tähän kysymykseen palataan myöhemmin. Monissa uskonnoissa hyväksytään Jeesus, mutta eri merkityksessä. Juutalaisuudessa häntä pidetään rabbina, opettajana. Muslimit pitävät häntä profeettana. Budhalaiset kunnioittavat Jeesusta valaistuneena opettajana. Hindujen mukaan Jeesus on yksi jumaluuden ilmentymä. Jopa meidän kirkkomme piirissä muita uskontoja kunnioitetaan tasavertaisina, ikään kuin Jumalan luo olisi monia teitä.

Apostoli Pietari sanoi: "Kukaan muu ei pysty meitä pelastamaan. Taivaan alla ei ole mitään muuta nimeä, joka pelastaa." Apt. 4:12 Tämä sulkee pois kaikki muut tiet.

Koulujen uskontotunneilla tutustutaan nykyään kaikkiin suuriin uskontoihin. Oppilaiden päähän rakentuu ikään kuin "pantheon" - kaikkien jumalien temppeli, josta kukin voi valita mieleisensä jumalan. Opetuksessa ei kuitenkaan kerrota, miten ne uskonnot vastaavat todellisuutta ja totuutta. Se on avain kaikkien uskontojen takana. Ovatko ne tosia?

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita." Joh. 8:32


MILLAINEN JEESUS OLI?


On olemassa yli 40 Raamatun ulkopuolista viittausta häneen. Yksi yhteinen tekijä niissä on se, että Jeesus teki ihmeitä tai hänen uskotaan tehneen ihmeitä. Jeesus oli inhimillinen ihminen. Hän oli väsynyt. Hän tunsi janoa ja nälkää. Hän koki iloa, surua ja ärtymystä. Hän oli toisinaan hyvin innostunut ja toisinaan hyvin pettynyt. Jeesus tuli vaatimattomista oloista Nasaretista, joka oli pieni kyläpahanen. Hän eli noin 33 vuotta, joista tunnemme vain kolme.

Jeesuksen ihmetekoja: Hän paransi sairaita, hän ajoi pois demoneja ( riivaajahenget ja psyykkiset sairaudet ovat eri asioita ), hän herätti kuolleita. Hän muutti veden viiniksi. Hän ruokki tuhansia ihmisiä. Hän käveli vetten päällä. Hän sai viikunapuun kuivumaan nopeasti. Jeesuksen ihmeitä tekevä voima ei pelkästään tehnyt hänestä ainutlaatuista. Ihmeitä oli tehty jo aikaisemminkin, esimerkiksi Mooseksen ja Elian aikana. Jeesus ei tehnyt ihmeitä ennen kuin Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen noin 30 - vuoden iässä.

Ihmeiden lisäksi toinen muista erottava ominaisuus hänessä oli moraalinen puhtaus. Hänellä oli tiukemmat moraalikäsitykset verrattuna kaikkien aikojen moraaliopettajiin. Mooseksen lait olivat tiukkoja ja koskivat kaikkia elämän alueita, mutta Jeesuksen lait olivat paljon tiukemmat. Mooseksen laissa sanotaan: "Älä tapa". Jeesus kielsi nimittelemästä ketään "hulluksi". Se on murhaamista hengellisessä mielessä. Mooseksen laissa sanotaan: "Älä tee huorin". Jeesuksen mukaan , jos katsomme naista himoiten, olemme jo tehneet huorin. Hän eli itse opetuksensa mukaista elämää. On eri asia opettaa ja elää opetuksensa mukaan. Jeesus sanoi, ettei Saatanalla ole mitään valtaa häneen.

Kolmas muista erottava piirre hänessä oli se, että "syntiset" rakastivat Häntä. Häntä kutsuttiin syntisten ystäväksi. Hänen ilosanomansa vetosi kadotettuihin, syrjittyihin syntisiin. Kukaan ei ole koskaan tavoittanut samalla tavalla syntisiä ja nostanut heitä ylös.

Nykyajan kirkko tekee päinvastoin kuin Jeesus teki aikoinaan. Kirkko tuntuu laskevan normistoaan, että se tavoittaisi kansaa. Jeesus teki päinvastoin ja hänellä oli enemmän rakkautta kuin meillä. Hän lupasi nostaa ihmisiä, jotta he pääsisivät samalle tasolle. Muut sanovat: "Sinun pitää elää näin". Jeesus sanoo: "Voit elää näin, jos tunnet minut".


KUKA JEESUS AJATTELI OLEVANSA?


Jeesus kutsui itseään Ihmisen pojaksi. Jeesus puhutteli Jumalaa tuttavallisesti sanalla "abba". Suomen kielessä se vastaa lähinnä ilmaisua "iskä". Juutalaiset olivat tottuneet puhuttelemaan Jumalaa rukouksissaan muodollisen kunnioittavasti.

Jeesus julisti ihmisille kaikki synnit anteeksi. Tämä oli tavatonta. Ajateltiin, että vain Jumala voi julistaa kaikki synnit anteeksi. Jeesus sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä." Matt.28:18 Aikalaiset uskonoppineet ihmettelivät: "Kuka hän kuvittelee olevansa?" Hänhän oli vaatimattomista oloista kotoisin ja ilman opillista koulutusta.

Mitä muuta Jeesus sanoi itsestään:

- "Ellette usko, että minä olen se joka olen, te kuolette synteihinne." Joh.8:24

- "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo." Joh.8:12

- "Minä olen hyvä paimen, oikea paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta." Joh.10:11

- "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin." Joh.11:25

- "Minä olen elämän leipä." Joh.6:48

- "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." Joh.14:6

- "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä. Te olette tästä maailmasta, minä en." Joh.8:23

- "Olenhan lähtöisin Jumalasta ja hänen luotaan tullut. Enkä edes tullut omaaloitteisesti, vaan hän lähetti minut." Joh.8:42

Paljon muutakin Jeesus sanoi julkisen toimintansa aikana. Jeesuksen julkinen toiminta kesti noin kolme vuotta. Kun opetuslapset olivat olleet Jeesuksen seurassa noin kaksi ja puoli vuotta, Jeesus kysyi heiltä: "Mitä ihmiset puhuvat Ihmisen Pojasta? Kuka hän heidän mielestään on? Oppilaat vastasivat: Joidenkin mielestä sinä olet Johannes Kastaja, toisten mielestä Elia. Jotkut taas sanovat, että sinä olet Jeremia tai joku muu profeetoista." Matt.16:13-14 Sitten Jeesus kysyi heiltä: "Kuka minä teidän mielestänne olen? Pietari vastasi hänelle: 'Sinä olet Kristus, elävän Jumalan poika." Matt.16:15-16 Jeesus sanoi Pietarille, että tätä tietoa hän ei itse keksinyt, vaan sen oli paljastanut hänelle "Taivaallinen Isäni". Matt. 16:17

Tämän jälkeen Jeesus sanoi voivansa perustaa kirkkonsa tälle kallioperustalle. ( Pietari = kallio ) Jeesus alkoi nyt puhua heille myös tulevasta kuolemastaan ristiinnaulittuna ja ylösnousemuksestaan.

Jeesus matkasi Jerusalemiin pääsiäisjuhlille kansan hurratessa hänelle "hoosianna"- tervehdyksin. Jerusalemin portilla Jeesus ei kääntynytkään kohti roomalaisten hallintorakennuksia, kuten kansa odotti, vaan hän kääntyi vasemmalle ja ajoi temppelin esipihalta pois juutalaiset rahanvaihtajat ja kaupustelijat. Kansa oli odottanut hänestä messiasta, joka vapauttaa heidät roomalaisten alaisuudesta. Nyt väkijoukko pettyi. Sama hurraava kansan joukko huusi myöhemmin: "Ristiinnaulitse!"

Jeesus vangitaan ja suuren neuvoston edessä häneltä kysytään: "Sinäkö siis olet Jumalan Poika?" Jeesus vastasi: "Itsehän te sanotte, että minä olen." Luuk. 22:70

Tuohon aikaan oli paljon vääriä messiaita. Opetuslapset ajattelivat, että jos Jeesus on Jumalan Poika, niin Jumala ei olisi sallinut hänen kuolla ristillä. Jos Jeesuksen taru olisi päättynyt ristiinnaulitsemiseen, hän ei olisi ainutlaatuinen. Jeesus olisi unohtunut historian hämärään.

Jeesuksen elämä ristinkuoleman jälkeen ja hänen elämänsä ennen hänen syntymäänsä Betlehemissä tekevät hänestä ainutlaatuisen.


JEESUKSEN ELÄMÄ RISTINKUOLEMAN JÄLKEEN


Jeesus sanoi ennen kuolemaansa: "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni - saadakseni sen jälleen takaisin. Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä." Joh.10:17-18

Yleensä merkkihenkilöiden historia alkaa syntymästä ja päättyy kuolemaan. Jeesuksen kohdalla näin ei ollut.

Kun Jeesus kuoli, Jumala ei puolustanut häntä ja vaikutti siltä kuin hän olisi ollut huijari. Opetuslapset eivät pitäneet häntä huijarina tai mielenvikaisena. He olivat nyt hyvin pettyneitä. Jeesus oli itse ennustanut kuolemansa ja jopa sen tarkan ajankohdan ja tavan. Hän tiesi tulevansa ristiinnaulituksi. Hän selitti kuolemansa syyn: hänen henkensä tulee lunnaiksi kaikkien ihmisten puolesta. Lunnasvaatimuksilla tarkoitettiin tuohon aikaan esimerkiksi sitä hintaa, millä kaleeriorja voitiin ostaa vapaaksi.

Jeesuksen ylösnousemusta on yritetty selittää lukuisin eri tavoin. Mikään selitys ei kestä tarkempaa tarkastelua. Ihmiset uskovat, mitä he haluavat uskoa. He eivät välitä todisteista. ( Lue myös tämän sivuston luku: "Nousiko Jeesus ylös kuolleista? ")

Kuolemansa ja ylösnousemisensa välillä Jeesus oli täysin tietoinen. Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen ja yhteensä noin 500 ihmiselle kuuden viikon ajan. Nämä kohtaamiset eivät olleet nopeita näkyjä, vaan Jeesus keskusteli, söi ja joi heidän kanssaan. Hänellä oli aivan uusi kirkastettu ruumis. Ihmisiä on elvytetty eloon vanhaan ruumiiseensa. Ketään muuta ei ole koskaan herätetty eloon uudessa ruumiissa.

Nyt opetuslapset olivat varmoja siitä, että hän on Jumala. He olivat riemuissaan siitä, että Jeesus lupasi tulla takaisin. Jeesus oli sanonut heille: "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta - enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille sijaa. Minä menen valmistamaan teille sijaa, mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä, missä minä olen. Te tiedätte kyllä tien sinne, minne minä menen." Joh.14:1-4 Ennen taivaaseen astumistaan Jeesus lupasi lähettää häneen uskoville Henkensä rohkaisijaksi. Tämä Pyhän Hengen vuodatus tapahtui ensimmäisenä helluntaina.

Jeesus lupasi tulla vielä toisen kerran. Hän tuo silloin oikeuden ja rauhan maailmaan. Viimeisenä päivänä tässä maailmassa eli tuomiopäivänä Jeesuksen eteen tuodaan kaikki ennen kuolleet ja silloin elävät. Hän sanoi, että kaikki valta taivaassa ja maan päällä on annettu hänelle. Hän osaa olla oikeudenmukainen tuomari, koska hän tietää millaista on olla ihminen. Vertailevat uskonnot eivät halua kuulla, että aivan kaikki joutuvat Jeesuksen eteen tuomiolle - myös Muhamed, Buddha, Konfutse ym.

Hän tulee aloittamaan uuden maailman ajan. Jeesuksen elämä on yhtä pitkä kuin maailmankaikkeus.


JEESUKSEN AINUTLAATUISUUS


Jeesus eli jo ennen hedelmöitystään. Me ihmiset emme voi päättää omaa syntymäämme. Jeesus päätti tulla tänne, syntyä ihmiseksi ja ottaa ihmisen muodon. Se oli valinta. Kukaan muu ei ole hedelmöittynyt samalla tavalla kuin Jeesus. Jumala toimi sekä kohdussa ennen Jeesuksen syntymää että haudassa Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Jeesuksen ainutlaatuisuus käy ilmi näissä kahdessa asiassa, jotka eivät ole verrattavissa mihinkään: neitseellinen syntymä ja ruumiin uudelleen luominen kuoleman jälkeen.

Jeesus kertoi usein, miksi hän oli tullut. Vanhan testamentin kirjoissa on noin 300 ennustusta hänen tulemisestaan. ( Lue myös tämän sivuston luku: "Messias. Ilmoittiko Jumala Jeesuksen tulon etukäteen? ")

Jeesus on ollut aina - jo ennen ihmiseksi syntymää Betlehemissä. Jeesus sanoi itse: "Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi - minä olin." Joh.8:58 Jeesus sanoi myös näin: "Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä, missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle, koska olet rakastanut minua ennen maailman luomista." Joh. 17:24

Uskomme kaksi perusasiaa ovat yhtäältä se, että Luoja tulee luoduksi olennoksi ja toisaalta, että rististä tuli uskomme ydin. Miksi Jumala antoi Jeesuksen kuolla ristillä? Jeesus ei tullut elämään vaan kuolemaan. Hänen kuolemansa merkitsee meille enemmän kuin hänen elämänsä. Kristinuskoa ei voi sekoittaa mihinkään muuhun uskontoon eikä Jeesusta verrata kehenkään muuhun.

Jeesus asettaa syrjään kaikki muut jumalat ja uskonnot, myös muotokristillisyyden. Lopun aikoina Kristus on ainoa jäljellä oleva todellisuus. Kaikki päättyy häneen.


MIKÄ ON TOTUUS?


Roomalainen maaherra Pontius Pilatus kysyi Jeesukselta: "Mikä on totuus?" Hän ei ymmärtänyt, että totuus seisoi hänen edessään. Pilatus sanoi Jeesukselle: "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Jeesus vastasi: "Sinä sen sanot, minä olen kuningas. Sitä varten olen syntynyt ja tullut maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen , joka on totuudesta, kuulee minua." Joh.18:37

Mikään uskonto ei ole täysin väärässä tai täysin oikeassa. Mutta koko totuutta niistä ei löydy. Myöskään kristinuskon totuus ei ole vain kasa historiallisia tietoja Jeesuksesta.

KRISTUS ON TOTUUS. Totuus on persoona, henkilö. Totuus Kristuksesta on kristityn elävää yhteyttä ja luottamusta totuuteen eli Jeesukseen. Evankeliumi eli hyvä sanoma Jeesuksesta tarjoaa armoa ja ikuista elämää Jumalan yhteydessä niille, jotka uskovat.

Sen mikä on totta ja mikä ei ole totta, voimme erottaa koettelemalla kaiken Jeesuksen opetuksen valossa.

Ihminen, joka vilpittömin mielin etsii Jumalaa ja totuutta, hyväksyy Jeesuksen löytäessään hänet. Ihminen on seurannut hänelle annettua valoa.


LÄHTEET:

Tämä luku pohjautuu suurelta osin tunnetun Raamatun opettajan David Pawsonin 6 - osaiseen luentosarjaan:"Kristuksen ainutlaatuisuus. Onko Hän ainoa tie?"

Voit katsoa luennot tästä:








Lue myös tämän sivuston luku: "Voivatko usko ja järki olla sopusoinnussa?"

Muita lähteitä:

- kotimaa.fi/blogi ( Riitta Sistonen )

- uskonpuolesta.blogspot.com

- reijotelaranta.fi/ Reijon blogi

- tieteentermipankki.fi

- wikipedia

- ChatGPT