messias?

ilmoittiko jumala jeesuksen tulon etukäteen?


MITÄ TARKOITTAA MESSIAS?

Messias on Jeesukselle annettu arvonimi. Vanha testamentti kirjoitettiin alun perin hepreaksi. Hepreankielinen sana Mesiah ja samoin kreikankielinen sana Khristos tarkoittavat "voideltua". Jeesus Kristus voidaan siis kääntää "Jeesus Voideltu".

Muinaisessa Israelissa sana tarkoitti lähinnä kuninkaaksi voideltua. Vaikutusvaltainen henkilö voiteli kuninkaaksi asetettavan pään hänen kuninkuutensa merkiksi. Esimerkiksi 1.Samuelin kirjassa kerrotaan kuinka profeetta Samuel vihki Israelin ensimmäisen kuninkaan Saulin 1000-luvulla eKr. kaatamalla öljyä Saulin päähän. Kuninkaan katsottiin olevan Jumalan nimittämä. Myöhemmin Jeesusta ei voideltu öljyllä. Jumala voiteli hänet Pyhällä Hengellä. Matt. 3:16

Jumala lupasi kuningas Daavidille 1000-luvulla eKr, että kuninkuus tulisi säilymään tämän suvulla ikuisesti 2.Sam. 7:13. Messias nimitys sai tämän jälkeen erityisen merkityksen tarkoittaessaan tämän suvun jäseniä. Daavidin poika kuningas Salomo rakennutti Jerusalemin temppelin. Hänen jälkeensä valtakunta hajosi ja joutui myöhemmin vuorollaan Assyyrian ja Babylonian alaiseksi. Asukkaat joutuivat pakkosiirtolaisuuteen. Välillä valtaa pitivät persialaiset ja Aleksanteri Suuri perillisineen. Lopulta roomalaiset valtasivat Palestiinan. Jeesuksen aikana Israel oli osa roomalaisten Syyrian provinssia.

Vanhan testamentin profeetat olivat aikansa merkittäviä persoonia. He eivät olleet pelkkiä ennustajia, vaan heillä oli suuri yhteiskunnallinen merkitys. Profeetoilla oli voimakas kutsumustietoisuus. Jumala oli antanut heille tehtävän, joka heidän oli pakko suorittaa. Tunnetuimpia profeettoja olivat: Jesaja, Jeremia ja Hesekiel. He vaikuttivat 700 - 500-luvuilla eKr. Jeremia ennusti Jerusalemin temppelin tuhon ja hän ennusti myös uutta liittoa Jumalan ja ihmisten välille. Tämä uusi liitto toteutui Kristuksessa. Profeetta Jesaja ennusti uuden kuninkaan nousevan Daavidin suvusta ja pelastavan kansan vihollisen sorrosta. Tämä teksti Jes. 9:1-6 tunnetaan paremmin joulun profetiana.

ILMOITTIKO JUMALA JEESUKSEN TULON ETUKÄTEEN?

Kuvitellaanpa aikaa 700 vuotta taaksepäin. Tuolloin elettiin keskiaikaa 1300 - 1400-luvuilla jKr. Edes höyrykonetta ei ollut vielä keksitty. Tuohon aikaan maan kuviteltiin olevan muodoltaan litteä. Kukaan tuolloin elänyt ihminen ei olisi voinut ennustaa sitä, millaista elämä on maapallolla 2000-luvun alussa. Puhumattakaan siitä, että joku olisi pystynyt edes vahingossa esittämään yksityiskohtaisia ennustuksia jostakin aikamme merkkihenkilöstä. Ainoastaan siinä tapauksessa, että ennustaja olisi saanut tietonsa Jumalalta, ennustus voisi osua kohdalleen.

Vanhassa testamentissa on noin 300 ennustusta tulevasta Messiaasta eli Jeesuksesta Kristuksesta. Ennustukset toteutuivat noin vuosina 0 - 33 jKr. Tästä todistavat Uuden testamentin kirjat. Ennustusten esiintymisajankohdat ovat Vanhassa testamentissa 1400 eKr. - 430 eKr. Kaikkein selvin ennustus Jeesuksesta on profeetta Jesajan kirjassa luvussa 53. Tämä ennustus kirjoitettiin Jesajan elinaikana noin 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää Betlehemissä. Näistä profetioista eli ennustuksista mainitsen muutamia esimerkkejä.

Profeetta Miika ennusti n.700 eKr. : "Mutta sinä, Betlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudessa, iankaikkisista ajoista." Miika 5:2-4 Jeesus syntyi tänne maan päälle Betlehemissä. Hän on ollut olemassa jo ennen aikojemme alkua. Jeesus itse sanoi: "Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi - minä olen ollut" Joh.8:58

Jesaja ennusti n. 700 eKr. : "Sen tähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel." Jes. 7:14 Siitä, että tuleva Messias on sekä ihminen että jumala, Jesaja ennusti: "Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas." Jes. 9:5

Jesaja ennusti: "Herran henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta." Jes. 61:1

Sakarias ennusti n. 520 eKr.: "Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla." Sak. 9:9 Tämän toteutumisesta kerrotaan esimerkiksi seuraavissa Uuden testamentin jakeissa: Matt. 21:4-9

Jesaja ennusti miten Messias saa sokeat näkemään, kuurot kuulemaan ja rammat hyppimään niin kuin peura. Jes. 35:5-6 "Mutta kun Johannes vankilassa ollessaan kuuli Kristuksen teot, lähetti hän opetuslapsiaan sanomaan hänelle: Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman? Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette: sokeat saavat näkönsä, ja rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, ja kuurot kuulevat, ja kuolleet herätetään, ja köyhille julistetaan evankeliumia." Matt. 11:3-6

Jumalan Henki Jeesuksen yllä. Tästä ennusti Jesaja: "Hänen ylleen laskeutuu Herran henki, viisauden ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki." Jes. 11:2 Uudessa testamentissa Matteus kertoo: "Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. Ja taivaasta kuului ääni: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt." Matt. 3:16-17

Messiaan kavaltamisesta ennustetaan Psalmissa noin 1000 eKr. : "Vieläpä ystäväni, johon minä luotin ja joka söi minun pöydässäni, kääntyy kopeasti minua vastaan." Ps. 41:10 Evankelista Markus kertoo: "Kun he olivat asettuneet aterioimaan, Jeesus sanoi: Totisesti: yksi teistä kavaltaa minut - mies, joka syö minun kanssani." Mark. 14:18

Profeetta Sakarja ennusti 500-luvulla eKr., että kavaltaja saa palkakseen 30 hopearahaa. Matteus kertoo, miten Juudas Iskariot sai ylipapeilta 30 hopearahaa palkakseen Jeesuksen kavaltamisesta. Matt. 26:14-15

Jeesuksen piinaamisesta ennusti Jesaja: "Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa , jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut." Jes. 53:7 Matteus kertoo evankeliumissaan: "Ja kun ylipapit ja vanhimmat syyttivät häntä, hän ei vastannut mitään. Silloin Pilatus sanoi hänelle: Etkö kuule, kuinka raskaita todisteita he esittävät sinua vastaan? Mutta Jeesus ei vastannut yhteenkään hänen kysymykseensä." Matt. 27:12-14.

Jesaja kirjoitti: "Minä tarjosin selkäni lyötäväksi ja poskeni parran revittäväksi, en kätkenyt kasvojani häväistyksiltä, en sylkäisyiltä." Jes. 50:6 "Ja kuitenkin monet järkyttyivät hänet nähdessään - tuskin häntä enää ihmiseksi tunsi, niin kammottavasti hänet oli runneltu." Jes. 52:14 Matteus kirjoitti 700 vuotta myöhemmin: "He sylkivät nyt Jeesusta kasvoihin ja löivät häntä. Muutamat läimäyttivät häntä poskelle ja ilkkuivat: Profetoi, Messias, sano kuka sinua löi!" Matt. 27:67-68 "Mutta Jeesuksen hän ruoskitti.... väänsivät orjantappuroista kruunun hänen päähänsä ... He sylkivät hänen päälleen, ottivat häneltä kepin ja löivät sillä päähän. Aikansa pilkattuaan he riisuivat häneltä viitan, pukivat hänet omiin vaatteisiinsa ja lähtivät viemään häntä ristiinnaulittavaksi." Matt. 27:26-31

Messias surmattiin meidän syntiemme tähden. Jesaja kirjoitti: "Mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niin kuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme." Jes. 53:5-6

Psalmeissa ennustetaan noin 1000 vuotta ennen Kristusta, että Messiaalle juotetaan hapanviiniä ja että hänen vaatteistaan heitetään arpaa. Ps. 69:21, Ps. 22:19 Psalmissa kerrotaan myös Jeesuksen viimeiset sanat: "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? Minä huudan sinua avuksi, mutta sinä olet kaukana." Ps. 22:2

Psalmin kirjoittaja tiesi, ettei Messias jää kuolleeksi. "Minun sydämeni iloitsee, mieleni riemuitsee, minun ruumiini ei pelkoa tunne. Sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan, et anna palvelijasi joutua kuoleman valtaan." Ps. 16:9-10

Jesaja ennusti uudesta liitosta: "Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi, avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta." Jes. 42:5-7

Juutalaiset tappoivat Jeesuksen. He eivät hyväksyneet häntä messiaaksi. He odottivat erilaista messiasta. Vuosisatoja juutalaiset olivat eläneet vieraiden valloittajien ikeen alla. He odottivat messiasta, joka vapauttaisi heidät miehittäjien alaisuudesta ja palauttaisi Israelin mahdin ja kunnian. Saatana kiusasi Jeesusta ja lupasi tehdä hänestä mahtavan maallisen hallitsijan, jos hän suostuisi kiusaajansa tahtoon. Luuk. 41:5-8 Jeesus torjui kiusauksen. Hän ei tullut maan päälle lyhytaikaista kunniaa ja loistoa varten ihmisten palveltavaksi. Hän tuli palvelemaan ja vapauttamaan meidät synnin orjuudesta ja kuolemasta. Juutalaiset odottavat edelleen messiasta. Jeesus ei heille kelvannut. Jesaja ennusti, että messias tulee Daavidin suvusta. Jeesus oli Daavidin sukua. Sen jälkeen kun roomalaiset tuhosivat Jerusalemin 70 jKr. sukuluettelot hävisivät. Kukaan ei voi tulevaisuudessa todistaa olevansa Daavidin sukua.

Vanha testamentti tarkoittaa vanhaa liittoa. Se oli Jumalan ja hänen kansansa Israelin välinen. Jumala teki Jeesuksessa uuden liiton ( Uusi testamentti ) itsensä ja kaikkien ihmisten kanssa.

Apostoli Pietari kirjoitti: "Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta." 2.Piet. 1:19-21

Jeesus itse viittasi usein Vanhan testamentin kirjoituksiin. "Silloin Jeesus sanoi heille: Voi teitä ymmärtämättömiä! Noinko hitaita te olette uskomaan kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet? Juuri niinhän Messiaan piti kärsiä ja sitten mennä kirkkauteensa. Ja hän selitti Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu." Luuk. 24::13-27

Myös Paavali käytti usein kirjoituksia osoittamaan, että Jeesus on Kristus.

Raamatun kirjat ovat useiden ihmisten kirjoittamia yli 1000 vuoden aikajaksolla. Aito Raamatun tutkimus hyväksyy sen tosiasian, että Raamatun kirjojen sanoma on Jumalan sanaa. Raamatun punainen lanka eli keskeinen sanoma kertoo Jumalasta, joka ilmestyy Messiaassa meidän ihmisten pelastajaksi.


Lähteet:

- Raamattu

- www.apowiki.fi

- www.evl.fi

- www.kansanraamattuseura.fi

- www.kotipetripaavola.com

- www.raamattuajassamme.fi

- www.rll.fi

- www.uusitie.com

- wikipedia