MIKÄ ON KASTEEN MERKITYS?

Monet meistä tuntevat jonkun lähimmäisemme, joka on eronnut kirkosta eikä halua, että hänen omat lapsensa kastetaan. Me ehkä kohautamme olkapäitämme ja toteamme, että se on heidän valintansa eikä se kuulu meille. Näin asia onkin, mutta on täysin selvää, etteivät tällaiset vanhemmat ymmärrä sitä, mitä he tekevät lapselleen. Jos he ymmärtäisivät, he eivät mistään hinnasta jättäisi lastaan kastamatta. Kysymys ei ole lapsen tulevan elämän onnesta ja menestyksestä, vaan paljon suuremmasta asiasta.

PELASTUKSEN VÄLINE

Kaste on pelastuksen väline, jonka Kristus on itse asettanut. Jeesus asetti pyhän kasteen vähän ennen taivaaseenastumistaan, kun hän sanoi opetuslapsilleen: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä ole teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." Matt 28:18-20

Kaste on välttämätön ihmisen pelastumiseen: "Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan." Joh 3:5 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Mark 16:16

Kasteessa lahjoitetaan ihmiselle henkilökohtaisesti se täydellinen anteeksiantamus ja pelastus, jonka Kristus on ansainnut koko ihmiskunnalle hänen täydellisellä elämällään, kärsimisellään, kuolemallaan ja ylösnousemisellaan. Siksi kaste on pelastuksen väline. 1.Piet 3:21, 1.Kor 6:11, Tit 3:5-7

Kasteessa toimii kolmiyhteinen Jumala itse. Hän uudestisynnyttää meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi. Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta. Kastettuina saamme turvautua Jumalan rakkauteen.

Kirkon jäseniksi ei tulla minkään hakuprosessin kautta, vaan ottamisen kautta. Kaste ei ole ihmisen teko, vaan Jumala itse toimii siinä. Siksi luterilaiset eivät kasta uudelleen jo kasteen saanutta henkilöä. Pyhä Henki jatkaa kastetussa työtään ja herättää hänessä uutta uskoa ja rakkautta. Kaste kantaa kristittyä koko elämän. Kasteen merkitys ei poistu milloinkaan.

Kasteessa ihminen luodaan uudestaan. Hänet siirretään tästä katoavasta kuoleman laaksosta iankaikkiseen elämään. Jokaiselle kastettavalle annetaan kasteessa taivaspaikka. Eri asia on se, että toiset epäuskossaan hylkäävät sen.

Luther kiteytti kasteen tarkoituksen ja hyödyn näin: "Kasteen voima, vaikutus, hyöty, hedelmä ja päämäärä on siinä, että se pelastaa." Pelastuminen on vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan.

Syntiinlankeemuksen jälkeenkin ihminen on kyllä Jumalan luoma, mutta syntyy tähän maailmaan erossa Jumalasta. Se, joka on erossa Jumalasta on Paholaisen oma. Muita mahdollisuuksia kuin nämä kaksi ei ole. Kasteessa Jumala siirtää ihmisen Paholaisen joukoista omiin joukkoihinsa.

Ihminen, joka on paha, peitetään Jeesuksella ja hänen pyhyydellään ja niin hän kelpaa pyhyyttä vaativalle Jumalalle. Tätä Paavali tarkoittaa puhuessaan Kristuksen päällepukemisesta, joka tapahtuu kasteessa. Gal 3:27 Muistutuksena tästä kastettava puetaan pitkään valkeaan pukuun, joka peittää hänet. Pietari saarnasi, että kaste tuo syntien anteeksiantamisen. Apt 2:38 Syntien saaminen anteeksi ei olisi tarpeellista, jos Jumala olisi sellainen, kuin monet kuvittelevat: Hän vain rakastaa, hyväksyy eikä lainkaan tuomitse. Mutta Jumala on pyhä Jumala, joka ei hyväksy syntiä. Siksi syntinen ihminen tarvitsee suojakseen syntien Sovittajan, jotta olisi kelvollinen Jumalan edessä. Syntien Sovittaja tulee ihmisen suojaksi juuri kasteessa.

Mutta eihän lapsi edes ymmärrä, mistä on kyse, kun hänet kastetaan. Kaste on Jumalan teko. Kasteessa Jumala on paikalla ja jakaa armoaan. Hän ottaa omakseen ja pelastaa. Onko mahdollista, että ilman kastetta ei voi pelastua? Jumala on kaiken yläpuolella eikä ole sidottu mihinkään. Jos pientä lasta ei ole ehditty kastaa ennen kuolemaansa, emme voi sanoa hänen joutuvan kadotukseen. Voimme turvallisin mielin luottaa Jumalan oikeudenmukaisuuteen. Mutta jos jätämme lapsemme tai itsemme tieten tahtoen kastamatta, se on kasteen halveksuntaa ja samalla Jumalan käskyn halveksuntaa. Se tie johtaa kadotukseen.

Kaste on toimitettava vettä käyttäen. Apt 8:36 Kasteen vesi on jumalallista sen vuoksi, että Jumalan sana ja käsky liittyvät siihen. Kasteen voi toimittaa pappi tai hätätilanteessa kuka tahansa kristitty. Kaste ja opetus liittyvät yhteen kastekäskyssä. Kastakaa ja opettakaa. Opetus on lapsen vanhempien, kummien ja seurakunnan tehtävä, sitten kun lapsi on vanhempi ja voi alkaa oppia Jumalasta. Aikuisena kastetaan aiemmin kastamaton henkilö, joka haluaa liittyä kirkon jäseneksi. Jos joku siirtyy luterilaisen kirkon jäseneksi toisesta kirkosta, häntä ei kasteta.

LAPSIKASTE

Kaste toimitetaan myös lapsille, sillä Raamatussa ei ole ilmoitettu lapsille erilaista pelastustietä kuin aikuisille, vaan pelastustie on sama kaikille kasteen ja uskon kautta. Usko kuten kastekaan ei ole ihmisen oma teko, vaan Jumalan lahja, jonka kastettava lapsi saa. Jeesus opetti: "Totisesti minä sanon teille; joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle." Mark 10:15 Matteuksen evankeliumissa Jeesus puhuu pienistä, "jotka uskovat minuun." Matt 18:6 ja "Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen." Matt 21:16 Kiitos on uskon hedelmä.

Jo ensimmäisenä helluntaina Pietari opetti lupauksen kasteesta syntien anteeksiantamiseksi olevan myös lapsille: "Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu." Apt 2:38-39 Kristillinen kirkko on ensimmäisestä helluntaista lähtien tähän päivään saakka kastanut myös lapsia.

USKOVIEN KASTE

Uskovien kasteessa kastetaan Jeesukseen uskova, uskonsa suullaan tunnustanut henkilö. Uskovien kastetta käyttävissä kristillisissä yhteisöissä ei kasteta vauvoja, mutta se ei edellytä täysi-ikäisyyttä. Uskovien kaste eli aikuiskaste on käytössä esimerkiksi seuraavissa liikkeissä: helluntailiike, babtismi, adventismi, vapaakirkko.

Uusi Testamentti sisältää kristityille kaksi erillistä käsitystä kasteesta, jotka ovat vesikaste ja henkikaste. Henkikasteessa ihminen täyttyy Pyhällä Hengellä. Johannes Kastaja, joka oli UT:n ensimmäinen kastaja, sanoi, että hän kastaa ihmisiä vedellä parannukseen, mutta Jeesus kastaisi uskovat Pyhällä Hengellä ja tulella. Matt 3:11

JEESUKSEN KASTE

Jeesuksen kaste on keskeinen Jeesuksen elämään liittyvä tapahtuma, josta kerrotaan, Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumeissa ja johon viitataan myös Johanneksen evankeliumissa. Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen Jordanilla. Evankeluimien pääpaino on kasteen yhteydessä tapahtuvissa yliluonnollisissa ilmiöissä. Taivas avautuu ja Jumalan Henki laskeutuu alas kyyhkyn tavoin ja taivaasta kuuluu ääni, joka sanoo: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt." Matt 3:13-17

Nykytutkijat näkevät Jeesuksen kasteen ja ristiinnaulitsemisen kahtena keskeisenä historiallisena tosiasiana Jeesuksesta.

LOPUKSI

Lopulta meidän on tehtävä valinta kahden vaihtoehdon väliltä: haluammeko kuulua Jumalan valtakuntaan vai Paholaisen valtaan. Kolmatta vaihtoehtoa ei ole olemassa. Monet haluaisivat olla puolueettomia ja uskoa jotakin Jumalasta - ehkä sen, että Jumala on olemassa. He toivovat, että tämä riittää.

Haluaako Jumala kostaa sinulle sen, että jätit lapsesi kastamatta? Jumala rakastaa sinua ja haluaa antaa anteeksi ja unohtaa kaikki väärät valintasi. Niin kauan kuin armon aika täällä "kuoleman laaksossa" jatkuu, sinulla on aikaa tehdä parannus eli muuttaa mielipiteesi. Se olisi valtavan suuri ilo taivaassa. Katkeruutta tai vahingoniloa siellä ei tunneta.


Lisää tietoa kasteesta löytyy esimerkiksi seuraavista osoitteista:

- www.evl.fi

- www.luterilainen.net

- www.sley.fi

- katekismus

- wikipedia