Miksi jumalalla on poika?




Me uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan: Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Jeesus käytti Jumalasta usein nimitystä "abba" eli isä.

Rakas taivaallinen Isämme on kaikkivaltias Luoja. Pyhän Hengen Jeesus lupasi lähettää opetuslapsilleen. Se tapahtui ensimmäisenä helluntaina. Pyhä Henki yhdistää meidät ylösnousseeseen Kristukseen. Se opastaa, lohduttaa ja vahvistaa uskovia.

Jeesus, Kristus, Messias, Jumalan poika liittyy Jumalan suunnitelmaan meidän ihmisten pelastamiseksi Jumalan valtakuntaan. Jumala rakastaa meitä ja haluaa, että me pelastuisimme synnin vallasta ja saisimme ikuisen elämän Hänen yhteydessään.

Koska me ihmiset kuitenkin olemme syntisiä ja rikomme monin tavoin Jumalan tahtoa vastaan, me emme ansaitse pelastusta, vaan joudumme ikuiseen eroon Jumalasta. Jumalan pelastussuunnitelmaan kuuluu äärimmäisenä rakkauden osoituksena meitä syntisiä kohtaan uhrata jotain kaikista kallisarvoisinta eli oma poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Tämä sovitustyö riittää kaikkien muinoin, nykyään ja tulevaisuudessa eläneiden ihmisten lunastukseksi. Tämän armolahjan me saamme ilmaiseksi, mutta meiltä edellytetään uskoa. Meidän itse kunkin tulee uskoa, että Jeesus kuoli myös minun syntieni puolesta. Kukaan ei pysty elämään tekemättä syntiä eli rikkomatta Jumalan tahtoa vastaan. Kukaan ei myöskään pysty pelastumaan omilla ansioillaan.

Tämän tehtävän vuoksi meidän taivaallinen Isämme lähetti poikansa elämään ihmisenä tänne maan päälle, tekemään uuden liiton Jumalan ja ihmisten välille, antamaan meille täydellisen esimerkin elämällään, opettamaan meitä rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiämme, kärsimään ja kuolemaan meidän edestämme ja voittamaan kuoleman ylösnousemisellaan.

Lähteet:

- Raamattu

- Katekismus