PRIDE. mitä se merkitsee?


PRIDE ( engl.) = YLPEYS ( suom.)

Mitä Raamattu kertoo meille ylpeydestä? "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon." Jaak. 4:6 "Se, joka korottaa itsensä, nöyryytetään, mutta se, joka itse nöyrtyy, korotetaan." Luuk. 14:11 "Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta." Sananl. 29:23

Väärällä tapaa ylpeät ovat usein niin sokaistuneita omasta erinomaisuudestaan, että he eivät ajattele tarvitsevansa Jumalaa, tai mikä vielä pahempaa, Jumalan pitäisi hyväksyä heidät sellaisenaan, koska he ansaitsevat hänen hyväksymisensä.

Onko ylpeyden vastakohta nöyryys? Se ei tarkoita itsensä aliarvioimista eikä alistumista. Teennäinen nöyryys johtaa nöyristelyyn. Nöyryyteen liittyy sympatiaa, empatiaa, avoimuutta, ja luottamusta. Kristillisen käsityksen mukaan nöyryys on hyve, jonka avulla ihminen ymmärtää asemansa Jumalan luotuna olentona. Kirkkoisä Augustinus sanoi: "Missä on nöyryyttä, siellä on laupeutta."Nöyryys johtaa lähimmäisen rakastamiseen ja palvelemiseen. ( Alasaarela, Erkki, blogi )

Jeesus opettaa meille nöyryyttä ja palvelemista: "Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija." Matt. 20:26

Sanan ylpeys tilalla voisimme käyttää termejä: arvostus ja hyväksyminen - sellaisina kuin olemme. Olemmeko Jumalan edessä eriarvoisia syntyperämme, asemamme, rotumme tai seksuaalisen suuntautumisemme perusteella? Jumalan edessä me kaikki olemme syntisiä.

"Paavali kirjoitti: "Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti. Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta . . . Kiitos Jumalalle, Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia." Room. 7:18-26

Paavali kirjoitti myös näin: "Miten siis on? Olemmeko muita parempia? Emme lainkaan. Olen jo esittänyt sen syytöksen, että kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin, ovat synnin vallassa. Onhan kirjoitettu: Ei ole yhtään vanhurskasta, ei yhtään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsisi Jumalaa. Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan." Room. 3:9-12

Jumalan edessä me kaikki siis olemme syntisiä. Synti tarkoittaa toimimista ja ajattelemista Jumalan tahtoa vastaan. Syntejämme Jumala ei katso läpi sormien, vaan ne erottavat meidät Jumalasta. Ateistit eivät välitä tästä. He luottavat omiin päätelmiinsä, mutta totuutta hekään eivät voi paeta. Jumala kuitenkin rakastaa meitä luotujaan niin paljon, että hän lähetti ainoan poikansa tähän maailmaan kärsimään rangaistuksen meidän syntiemme sovitukseksi. Tämä evankeliumi eli ilosanoma Jeesuksen sovitustyöstä on tarjolla kaikille ihmisille, vailla mitään poikkeuksia. Tätä rakkautta, joka tulee osaksemme, kutsutaan armoksi. Paavali julisti: "Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois." Apt. 3:19

"Jumalan oikeudenmukaisuus paljastuu kaikille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen. Tämä koskee kaikkia, koska kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta. Jumalan hyvyys kuitenkin tekee heistä syyttömiä täysin ilmaiseksi, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi." Room. 3:21-24

Evankeliumeissa Jeesus ei missään kohtaa ota kantaa kenenkään seksuaaliseen suuntautumiseen eikä tuomitse homoseksuaalisuutta. Jeesus asettui omassa toiminnassaan aina sorrettujen ja hyljeksittyjen puolelle kutsuen heitä yhteyteensä.

Niille meistä, jotka otamme evankeliumin vastaan omalle kohdallemme, Paavali antaa neuvoja muun muassa kirjeessään galatalaisille näin: "Teidät on kutsuttu vapauteen veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne. Lain käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan. `Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.` Mutta jos te revitte ja raastatte toinen toisianne, pitäkää varanne, ettette lopullisesti tuhoa toisianne. Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja . . . Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, epäjumalien palvonta, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen . . . Ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

Hengen hedelmiä taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä." Gal. 5:14-24

"Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi." Room. 3:15

Nämä ohjeet koskevat meitä kaikkia sukupuoliseen suuntautumiseemme katsomatta. Me voimme elää Jumalan lapsina tässä maailmassa riippumatta siitä, elämmekö yksin, avioliitossa vai parisuhteessa. Me odotamme sitä maailmaa, jota varten meidät on luotu.

Avioliitto on parhaimmillaan suuri siunaus ja onni, mutta se ei ole kenenkään pelastumisen edellytys eikä se ole sakramentti ( pyhä toimitus ). Kaikille tätä onnea ei ole suotu eikä se ole kaikille mahdollista. Jeesus sanoi kerran puhuessaan avioliitosta näin: "Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi." Matt. 19:12

Tässä maailmassa me olemme tarkkoja tasa-arvosta kaikissa asioissa. Jumalan edessä me olemme tasan yhtä rakkaita riippumatta siitä, olemmeko saaneet kirkollisen vihkimisen suhteellemme tämän elämän aikana vai emme.

Meidän aikamme tässä epätäydellisessä maailmassa on pian ohi. Kun siirrymme tästä ajasta iäisyyteen . . . "Hän muuttaa meidän ruumiimme tästä alennustilasta oman kirkastuneen ruumiinsa kaltaiseksi voimallaan, jolla hän kykenee alistamaan valtaansa kaiken," Fil. 3:21

Kun siirrymme kuoleman rajan yli taivaan valtakuntaan, avioliitolla ei ole enää merkitystä. Ihmiset kysyivät kerran Jeesukselta, kenen vaimo on ylösnousseista sellainen, joka on ollut täällä maan päällä usean miehen vaimona. Jeesus vastasi heille: "Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa." Matt. 22:29-32


LÄHTEET:

- Raamattu

- gotquestions.org

- Erkki Alasaarela. blogi

- wikipedia