Miten minä voin palvella jumalaa?


Ajatelkaamme tilannetta, jossa olemme merihädässä myrskyävällä merellä ja pelkäämme hukkuvamme. Viime hetkellä joku lähiseudun veneilijä, joka on huomannut hätämme, tulee myrskyä uhmaten ja pelastaa meidät.

Kun olemme toipuneet shokista, mielemme täyttää kiitollisuus pelastajaamme kohtaan. Kysymme häneltä, miten voimme korvata hänen tekonsa. Voimmeko tehdä jotain hänen hyväkseen vai voimmeko korvata hänen tekonsa rahalla?

Meillä jokaisella on tällainen pelastaja. Meidän Vapahtajamme on tehnyt suurimman ajateltavissa olevan palveluksen meille. Hän on sovittanut ristinkuolemallaan meidän kaikki pahat tekomme, ajatuksemme ja laiminlyöntimme, että me voimme lunastaa ikuisen elämän Jumalan yhteydessä ja välttyä hukkumiselta ikuiseen kadotukseen.

Kun me uskomme tämän sovitustyön omalle kohdallemme, mielemme täyttää kiitollisuus. Haluamme palvella pelastajaamme ja osoittaa kiitollisuuttamme.

Miten minä voin osoittaa kiitollisuuttani ja palvella Jumalaa?

Jeesus sanoi: "Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne niin kuin minä olen rakastanut teitä." Joh 15:12 Me palvelemme Jumalaa palvelemalla lähimmäisiämme.

Antiikin Kreikassa palvelemista ei arvostettu. Kreikassa sofistit olivat kierteleviä viisauden opettajia. Heidän asenteensa palvelemiseen ilmeni ajatuksessa: "Miten ihminen voisi olla onnellinen ,kun hänen täytyy palvella jotakuta?" Toisen henkilön palveleminen oli ristiriidassa elämän tarkoituksen ja päämäärän kanssa. Se esti ihmisen kehittymistä yksilölliseksi persoonallisuudeksi. Jeesuksen opetus palvelusta oli päinvastainen. "Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, hänen on oltava viimeinen ja kaikkien palvelija." Mark 9:35 "Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta." Mark 10:45

Pääsiäisaterialla ennen vangitsemistaan Jeesus antoi opetuslapsilleen ja heidän kauttaan meille kristityille vakuuttavan esimerkin palvelemisesta. "Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan . Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla. Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: Herra, sinäkö peset minun jalkani? Jeesus vastasi: Tätä, mitä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät .... Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille: Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille." Joh 13:4-7

Tämä esimerkki on vertauskuvallinen. Yksikään kristitty ei saa ylemmyyden tunnossa vetäytyä lähimmäistensä auttamisesta. Jumalan valtakunnassa kukaan ei ole toisten herra. Esimerkin viesti on se, että mitä tärkeämpi ihminen on sitä nöyrempi toisten palvelija hänen kuuluu olla.

Jumala antaa meille itse kullekin juuri meille sopivia mahdollisuuksia lähimmäistemme palvelemiseen. Käytännön elämästä muutamia esimerkkejä. Ehkä tunnistamme lähipiiristämme jonkun vanhuksen, joka tarvitsee jotain apua jokapäiväisessä elämässään. Ehkä huomaamme lähipiirissämme jonkun yksinäisen ihmisen, joka voisi kaivata seuraa. Ehkä voimme joskus toimia vapaaehtoisena jonkin hyväntekeväisyysjärjestön toiminnassa. Ehkä voisimme toimia kummina jollekin kehitysmaan lapselle. Ehkä voisimme ilmoittautua vapaaehtoiseksi vanhusten ulkoiluttajaksi johonkin sairaalaan. Tällaisia esimerkkejä jokainen pystyy keksimään vaikka kuinka paljon.

Jeesuksen veli Jaakob kirjoitti: "Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan." Jaak 1:27 Paavali kirjoitti: "Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain." Gal 6:2 Pietari kirjoitti: "Olkaa nurkumatta vieraanvaraisia toinen toisillenne. Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet ... " 1.Piet 4:9-10

Tekojen lisäksi voimme palvella Jumalaa antamalla lahjoituksia hädänalaisten lähimmäistemme hyväksi tehtävään työhön. Paavali kirjoitti: "Antakoon kukin, niin kuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa." 2.Kor 9:7 Markuksen evankeliumissa kerrotaan esimerkki: "Jeesus istuutui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka ihmiset panivat siihen rahaa. Monet rikkaat antoivat paljon. Sitten tuli köyhä leskivaimo ja pani arkkuun kaksi pientä lanttia, yhteensä kuparikolikon verran. Jeesus kutsui opetuslapset luokseen ja sanoi heille: Totisesti: tämä köyhä leski pani uhriarkkuun enemmän kuin yksikään toinen, kaikki muut antoivat liiastaan, mutta hän antoi vähästään, kaiken mitä hänellä oli, kaiken mitä hän elääkseen tarvitsi." Mark 12:41-44

Paavali kirjoitti: "Kaikki mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa." 1.Kor 6:14 Tunnetussa rakkauden määritelmässään Paavali kirjoitti: "Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ,,,, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi." 1.Kor 13:3

Roomalaiskirjeessään Paavali kirjoitti: "Meillä on saamamme armon mukaan erilaisia armolahjoja ... Palvelutehtävän saanut palvelkoon, rohkaisijan lahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi; joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti; joka auttaa köyhiä, auttakoon iloisin mielin. Olkoon rakkautenne vilpitöntä..." Room 12:6-9

Lähimmäistemme palveleminen on yksi näkyvä uskon hedelmä. Emme auta lähimmäisiämme kerätäksemme itsellemme ansioita. Emme pelastu palvelemalla. Teemme sen rakkaudesta ja kiitollisuudesta siitä ansiottomasta armosta, jonka olemme saaneet osaksemme.

Jaakob kirjoitti: "Sillä niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut." Jaak 2:26

Jeesus kertoo kuinka Ihmisen Poika tulee viimeisenä päivänä kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan ja silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimella. Hänen eteensä kootaan kaikki kansat ja hän erottaa toiset oikealle puolelle ja toiset vasemmalle puolelle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolella oleville: Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä ja te annoitte minulle syödä, minun oli jano ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston ja te vaatetitte minut; minä sairastin ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni." Matt 25:31-36 Silloin nämä vanhurskaat kysyivät, että milloin he olivat näin häntä palvelleet. Kuningas vastasi: "Totisesti minä sanon teille: Kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle." Matt 25:37-40 Sitten hän sanoo vasemmalla puolella oleville: "Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa. " Matt 25:41-43 Silloin hekin ihmettelivät sitä, milloin he olivat näin jättäneet tekemättä. "Silloin hän vastaa heille ja sanoo: Totisesti, minä sanon teille: Kaiken minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle. Ja nämä menivät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." Matt 25:44-46


Lähteet:

- Raamattu

- Katekismus

- wikipedia