miten erotan oikean opin harhaopista?



Satunnaiselle sanankuulijalle tämä voi olla haastavaa.

Kun totuuden etsijä kuuntelee puhujia kirkoissa, uskonnollisissa tilaisuuksissa tai median välityksellä, mistä hän voi tunnistaa harhaopit puhtaasta evankeliumin julistuksesta?

Jeesus varoitti: "Varokaa valeprofeettoja. He tulevat luoksenne lampaiksi naamioituneina, mutta valeasun alla on saalistava susi." Matt. 7:15 Jeesuksen opetuslapsi apostoli Johannes kirjoitti: "Kuka sitten valehtelee jollei se, joka kiistää Jeesuksen olevan Kristus? Tällainen ihminen on antikristus; hän kieltää Isän ja Pojan." 1.Joh. 2:22 "Maailmassa on liikkeellä monia eksyttäjiä, jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen tulleen oikeaksi ihmiseksi. Tällainen eksyttäjä on antikristus." 2.Joh. 1:7

Harhaoppi tulee kreikan kielen sanasta hairesis. Sen alkuperäinen merkitys on "valinta" tai "kannanotto". Se on tietoista luopumista siitä, mitä Raamattu opettaa. Mistä kuulija sitten tunnistaa oikean evankeliumin väärästä opista? Lyhyt määritelmä oikeasta, Raamatun ilmoituksen mukaisesta opista on tämä: me ihmiset olemme syntisiä ja me voimme pelastua vain yksin armosta, yksin Kristuksen tähden ja yksin uskon kautta. Jos opetetaan jotain muuta, silloin evankeliumin sanoma vääristyy. Harhaopit eivät voi pelastaa ihmisiä, koska niissä toivo pannaan johonkin muuhun kuin Kristuksen täytettyyn työhön.

Harhaopeissa luottamus Kristukseen tuhotaan ehdollistamalla armo. Samalla kyseenalaistetaan Kristusen kyky ja tahto pelastaa. Jeesus varoitti valeprofeetoista, jotka ovat naamioituneet lampaiksi. Nämä väärät sananjulistajat puhuvat Jeesuksesta, viittaavat armoon ja evankeliumeihin ja lisäävät perään sanan "mutta". .. "Mutta sinun täytyy ..."

Vääristellyssä evankeliumissa ohjataan kristityt kuvittelemaan, että heidän täytyy tehdä jotain enemmän ansaitakseen Jumalan siunauksen. Kristityt Jumalan lapset johdetaan pois lapsenmielisestä ja välittömästä luottamuksesta Kristukseen. Heidät vedetään takaisin omiin inhimillisiin ponnisteluihin ja itsekeskeisyyteen. Jeesus pyytää luokseen niitä, joilla on särkynyt sydän. Hän ohittaa itseensä luottavat omavanhurskaat. "Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta. Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotain. Näin yksikään ihminen ei voi ylpeillä Jumalan edessä. Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta." 1.Kor. 1:27-29,31

Armo on Kristuksen suurin salaisuus. Se on järjelle käsittämätöntä. Siksi monet oppineet teologit ja sananjulistajat ehdollistavat sen.


Kristityillä on lukuisia toisistaan poikkeavia mielipiteitä Raamatun tulkinnasta. Oikeaoppisten kristittyjen ei tarvitse olla samaa mieltä kaikista yksityiskohdista, mutta evankeliumin ydinsanoman tulee olla yksin Raamattuun perustuva. Kristillinen usko ei perustu ihmisten spekulaatioihin eikä tuntemuksiin, vaan Jumalan ilmoitukseen. Tämä ilmoitus meillä on Raamatussa. Se kertoo meille selvästi, että on olemassa oikea tie ja väärä tie. Ihminen on joko taivaan tiellä tai sitten ei ole. Jeesus sanoi: "Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen." Matt. 7:13

Harhaopin voi tunnistaa käytännössä esimerkiksi siitä, että kielletään Jumalan kolminaisuus: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kolmiyhteisen Jumalan kieltäjiä ovat mm. Jehovan todistajat ja mormonit.

Toinen nykyään yleinen harha on se, että hylätään Jumalan sana ja seurataan ihmisten mielipiteitä. Monet uskovat, että on olemassa jokin korkeampi voima. Mutta mitä se on? Siihen etsitään vastauksia kirjoista, mediasta ja omista arveluista. Kuvitelmat ja ihmisten spekulatiiviset oletukset muuttuvat harhaopiksi, jos niille annetaan sama painoarvo kuin Raamatussa ilmoitetuille totuuksille.

Kolmas esimerkki on se, että hylätään Jumalan lain julistaminen. Ajatellaan ihmisten olevan niin ahdistuneita, etteivät he halua kuulla mitään siitä, mitä Jumala vaatii, vaan siitä mitä Jumala antaa. Tässä on se harha, että jos Jumalan sana ei osoita meille syntiä ja sen seurausta, kukaan ei tarvitse syntien sovittajaa. Silloin Kristuksen ristinkuolema jää tarpeettomaksi. Tämä on varsin yleistä valtiokirkkomme jumalanpalveluksissa. Jos papilta puuttuu oma henkilökohtainen usko, niin hän ei myöskään kehota kuulijoita ottamaan vastaan evankeliumia omalle kohdalleen. Heidän puheensa eivät kosketa kuulijoita.


PERINTEISIÄ HARHAOPPEJA


Vääriä oppeja alkoi esiintyä kristittyjen keskuudessa jo kristinuskon alkuaikoina. Jo apostoli Paavali varoitti perustamiaan seurakuntia hajaannuksesta. Hän varoitti esimerkiksi Timoteusta välttämään tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, koska ne synnyttävät riitoja. 1.Kor. 1:10, 2. Tim. 2:23-24

( Lue: "Miten minun kannattaa lukea Raamattua?" Siellä kerotaan Raamatun syntyhistoriasta. )

Uuden testamentin kirjakokoelmaan alkukirkko valitsi vain ne kirjoitukset, jotka perustuivat silminnäkijöiden tietojen pohjalle. Myöhemmin kaikkien Jeesuksen aikalaisten silminnäkijöiden jo kuoltua kirjoitettiin vielä useita uusia kertomuksia kristinuskon synnystä. Syntyi seitsemän uutta evankeliumia. ( Juudaksen, Egyptiläisten, Filippuksen, Marian, Nikodemuksen, Pietarin ja Tuomaan evankeliumit ) Nämä ovat ns. apokryfiset evankeliumit. Nykyisen raamatuntutkimuksen mukaan niillä ei ole historiallista arvoa Jeesuksen elämän kuvaajana. Mutta näiden myöhempien kirjoitusten pohjalta on syntynyt useita harhaoppeja, joita jossain muodossa esiintyy edelleen. Ehkä tunnetuin varhainen harhaoppi on 100 - 200-luvuilla vaikuttanut synkretistinen uskonnollinen liike - gnostilaisuus. Synkretistinen tarkoittaa uskontojen toisiinsa sulautumista. He uskoivat, että Jeesus oli pelastavan tiedon tuoja. He eivät uskoneet Jeesuksen olleen ihminen vaan jumalolento. Eivätkä he uskoneet ristinkuolemaan. Gnostilaiset käyttivät neljän hyväksytyn evankeliumin lisäksi edellä mainittuja myöhemmin syntyneitä kirjoituksia. Näiden kirjoitusten väitettiin sisältävän Jeesuksen salaisia sanoja. Gnostilaisuudessa tärkeää on tämä salattu tieto eli gnos. Tämä tieto avautuu vain harvoille ja valituille. Sen saavuttaminen vaatii itsensä henkistä kehittämistä ja aikaa useiden jälleensyntymien kautta.

Nykyajan henkisyyttä edustava new age- liike pohjautuu gnostilaisuuteen. Siinä keskitytään omaan henkiseen kehitykseen erilaisin omatekoisin menetelmin. Tämä ajatus näkyy myös suosituissa bestseller-kirjoissa, joiden teemoina ovat esimerkiksi: itseni kehittäminen, kuinka tulen paremmaksi, sisäisen voimani löytäminen jne.

Itsensä kehittäminen esimerkiksi opiskelemalla ei tietenkään ole mikään ongelma. Mutta sitä kautta ei mikään perimmäinen totuus valkene. Kannattaa kääntää katse itsestä Kristukseen ja rakentaa omaa uskonelämää Pyhän Hengen opastuksella.

Toinen salatiedon lähtökohta on se, että todellinen jumalallinen tieto paljastuu vain merkkien ja symbolien tulkitsemisen kautta. Apokryfisessä Filippuksen evankeliumissa todetaan: "Totuus ei tullut maailmaan sellaisenaan, vaan esimerkkien ja vertauskuvien välityksellä. Muuten maailma ei voisi ottaa sitä vastaan." ( lausuma 67 ) Esimerkiksi Leonardo da Vincin maalausten yksityiskohtien salaperäinen tulkinta voi kertoa taivaallisesta todellisuudesta enemmän kuin koko Raamattu. Tähän pohjautuu tunnettu romaani "Da Vinci-koodi".

Harhaoppina voidaan pitää myös käsitystä uskontojen rinnakkaisuudesta. Sen mukaan uskonnot ovat samanarvoisia, eikä lähetystyön tehtävä ole tuoda "parempaa" uskontoa (kristinuskoa) kenellekään. Tässäkin on Jeesuksen selkeät ohjeet sivuutettu.


Nykyään on paljon liikkeitä, jotka opettavat kristinuskoa tai siltä vaikuttavaa uskoa. Menestysteologiat eri muodoissaan ja henkiseen kasvuun liittyvät opetukset. Niissä Kristus ei ole keskiössä eivätkä ne opeta puhdasta evankeliumia. Näissä henkiseen kasvuun opastavissa maksullisissa kursseissa ja kirjoissa on tavoitteena henkisyydestä kiinnostuneiden ihmisten rahastus eli oma taloudellinen hyöty.

( Lue myös: "Millaista on hengellinen huuhaa?" )

Mitään ihmisten saamia profetioita tai taivaallisia ilmoituksia ei voida lisätä Raamatun ilmoitukseen eikä edes verrata Raamatun sanomaan. Raamattu on valmis. Siihen ei voi lisätä mitään eikä siitä voi poistaa mitään. Meille on annettu Raamatussa kaikki tarpeellinen tieto.


Lähteet:

- Raamattu

- luterilainen.net

- sti.fi/luennot ( Timo Eskola )

- yksinarmosta.fi ( Jaakko Pirttiaho )

- sley.fi ( Erkki Koskenniemi )

- kotikirkko.org ( Sakke Kinnunen )

- wikipedia