MISSÄ MINÄ VOIN KUULLA ELÄVÄÄ JUMALAN SANAA?


Lutherin mukaan Kristuksen työ maailmassa jatkuu hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä. Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin. Sen tähden Raamattu nimittää seurakuntaa Kristuksen ruumiiksi.

Kristuksen seurakunta on yksi sen tähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste. Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa. Lutherin mukaan seurakunta on pyhä, koska Kristuksen henki siinä vaikuttaa ja seurakunta on yhteinen, koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat. "On oleva yksi lauma ja yksi paimen." Joh 10:16

Luther opettaa vielä: "Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan."

Evankelis-luterilaisessa kirkossa sakramentteina eli pyhinä toimituksina toimitetaan kaste ja ehtoollinen, koska Kristus itse ne asetti. Koska katolisen kirkon käyttämää viittä muuta sakramenttia ei Kristus itse asettanut, niitä ei meidän kirkossamme pidetä sakramentteina.

Jos minä menen oman seurakuntani jumalanpalvelukseen, kuulenko siellä evankeliumia puhtaasti saarnattavan? Ennen kuin mennään siihen saarnaan, niin todetaan, että jumalanpalveluksessa kuullaan yhteisissä osuuksissa elävää Jumalan sanaa. Siellä luetaan yhteinen uskontunnustus ja synnintunnustus. Siellä julistetaan seurakunnalle synninpäästö. Siellä annetaan seurakunnalle Herran siunaus. Siellä rukoillaan Jeesuksen itsensä opettamin sanoin. Siellä luetaan Raamatusta päivän tekstit. Yksi ote Vanhasta testamentista, yksi Uudesta testamentista ( muualta kuin evankeliumeista ) ja tärkeimpänä noustaan kuulemaan päivän evankeliumitekstiä. Se on muutama jae jostakin neljästä evankeliumista.

Sitten seuraa papin pitämä saarna. Saarnan teksti pohjautuu evankeliumitekstiin. Mutta kuulenko minä siellä elävää Jumalan sanaa? Luterilaiset papit ovat sitoutuneet puhumaan kirkkomme oppien mukaan, joten periaatteessa evankeliumia saarnataan puhtaasti. Myös uskosta osattomat papit pitävät hyvin laadittuja puheita. Sanankuulijalle, joka kokee itsensä epävarmaksi Luojansa edessä, evankeliumin tarjoaman armon olisi paikallaan sisältyä saarnaan.

Mikäli oman seurakuntasi toiminta ei vastaa hengellisiin tarpeisiisi, maassamme toimii luterilaisen kirkon sisällä myös muutamia herätysliikkeitä ( lestadiolaisuus, herännäisyys, evankelisuus, rukoilevaisuus, uuspietismi ja karismaattisuus ) sekä kirkon ulkopuolella muutamia vapaakirkollisia liikkeitä ( helluntaiherätys, vapaakirkko, adventtikirkko, babtismi, metodistit ja pelastusarmeija ). Ne korostavat eri asioita, mutta niiden tilaisuuksissa kuulee pääsääntöisesti elävää Jumalan sanaa.

Sellaisia kirkkoja ja liikkeitä, joiden opit eivät perustu pelkästään Raamattuun, on syytä välttää. Esimerkiksi mormonikirkko. Jehovan todistajien Raamatun tulkinta poikkeaa muista kristillisistä kirkoista niin paljon, ettei sitä voida pitää kristillisenä kirkkona , vaan omana uskontonaan. Myös roomalaiskatolisen kirkon ja ortodoksisen kirkon opit eivät perustu pelkästään Raamattuun.

Meidän ei ole syytä tuomita toisin uskovia. "Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan." Luuk 6:37

Luther sanoo: "Kaikki kastetut on kasteessa otettu seurakunnan jäseniksi. Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi." Kristuksen seurakunta on siis yksi. Siihen kuuluvat koko kristikunnan kaikista kirkoista ne, jotka uskovat Kristuksen sovitustyön omalle kohdalleen ja tunnustavat sen.

"Minä uskon yhden pyhän, yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden" Tähän tunnustukseen yhtyy koko kristikunta maan päällä.


Lähteet:

- Raamattu

- Katekismus