miksi jumala ei näyttäydy?



Annetaan mielikuvitukselle tilaa ja kuvitellaan koko ihmiskuntaa järisyttävä tapahtuma. Taivaat aukenevat, vuoret järkkyvät, kirkas valo täyttää maapallon. Taivaasta kuuluu mahtava ääni, jonka kaikki kansat kuulevat omalla kielellään. Ääni taivaasta julistaa: "Minä olen sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia. Ota vastaan evankeliumi, jonka poikani Jeesus Kristus on teille antanut, niin sinä pelastut."

Tämä tapahtuma olisi kaikkien uutisvälineiden pääuutinen maapallolla kuukausien ajan. Asiantuntijat, teologit ja eri alojen tiedemiehet kommentoisivat tätä yliluonnollista ilmiötä. Suuri osa kristityistä ymmärtäisi tämän olevan Jumalan ilmoitus ja luopuisi omista epäilyistään.

Mutta tulisiko kaikista ihmisistä Jumalaa pelkääviä kristittyjä? Monet kääntyisivät, mutta eivät kaikki. Kaikkien muiden uskontojen kannattajien olisi vaikea hyväksyä sitä, että tämä Jumalan ääni oli kristittyjen Jumala. Monet ateistit alkaisivat epäillä koko ilmiötä, koska he eivät hyväksy mitään yliluonnollista, jota he eivät pysty ymmärtämään.

Koko tämä kaikkien näkemä ja kuulema ilmiö olisi kiistämätön tosiasia ja Jumalan ilmoitus yksinkertaisen selkeä. Mutta mistä sitten alkaisivat ensin varovaiset ja myöhemmin lisääntyvät epäilykset ja torjunta? Itse Paholainen on kuin viekas lakimies amerikkalaisen valamiehistön edessä pyrkien kaikin keinoin horjuttamaan valamiehistön uskoa siihen, mikä on totuus. Meidän aikanamme kiistattomienkin tosiasioiden kiistäminen on yleistynyt. Tosiasioille etsitään vaihtoehtoista totuutta.

PAKOTTAMINEN?

Otetaan toinen näkökulma. Jos Jumala tekisi itsensä näkyväksi todellisuudeksi koko ihmiskunnalle, kukaan ei voisi epäillä Jumalan olemassaoloa eikä hänen pyhää tahtoaan. Kaikki tietäisivät, että maallisen elämämme jälkeen siirrymme toiseen todellisuuteen. Vaihtoehdot olisivat ikuinen elämä Jumalan yhteydessä tai ikuinen ero Jumalasta eli kadotus.

Mikä on Jumalan tahto, jonka Jeesus opetti meille ihmisille? Jeesus sanoi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä; Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Matt 22:37-39. Meidät ihmiset voidaan pakottaa tottelemaan käskyjä, mutta voiko ihmistä pakottaa rakastamaan toisia?

Nykyään esimerkiksi Pohjois-Koreassa kansalaiset osoittavat julkisesti kiihkeää kannatusta johtajalleen. Onko se aitoa kunnioitusta ja rakkautta "rakkaalle johtajalleen"? Jumala tarjoaa meille armoa, joka on rakkautta meitä kohtaan. Armon vastaanottaminen on vapaaehtoista. Jumalan valtakunta ei koostu tahdottomista roboteista eikä vasten tahtoaan alistetuista yksilöistä. Jumalan lapset kiittävät ja palvelevat Luojaansa vilpittömin sydämin - eivät pakosta.

RAAMATUN OPETUKSET

Edellä esitetyt kuvitelmat ovat vajavaisia ihmisen arvailuja. Me ihmiset emme voi ymmärtää Jumalan tapaa toimia. Kuten Jesajan kirjassa sanotaan: "Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne." Jes 55:8-9

Vanhan testamentin Mooseksen kirjoissa kerrotaan siitä, kuinka Jumala johdatti lupauksensa mukaan kansansa Egyptin orjuudesta luvattuun maahan. Israelin kansa sai kokea lukuisia näkyviä Jumalan ihmetekoja, jotka lopulta taivuttivat faaraon päästämään kansan lähtemään kohti luvattua maata Mooseksen johdolla. Vuosia kestäneen erämaavaelluksen aikana kansa sai kokea näkyvästi Jumalan johdatusta ja varjelusta. Kansa kuitenkin valitti kaikesta. Kun ruoka uhkasi loppua, Jumala järjesti heille mannaa ravinnoksi koko 40 vuoden vaelluksen ajaksi. Sitten kansa valitti lihan puutteesta. Jumala järjesti heille lihaa enemmän kuin tarpeeksi viiriäisten muodossa. Kansa valitti veden puutteesta, sitäkin Jumala järjesti heille. Kun Mooses vetäytyi vuorelle rukoilemaan muutamaksi päiväksi, kansa napisi ja rakensi itselleen sillä välin oman jumalan kullasta ja hopeasta.

Mooseksen kirjojen Jumala ei ollut näkyvä Jumala, mutta Jumalan toiminta oli kaikkien nähtävissä. Jumala puhui kansalle Mooseksen välityksellä. Kansa halusi näkyvän jumalan ja rakensi Mooseksen poissa ollessa itselleen näkyvän jumalan - kultaisen vasikan.

Mooseksen kirjojen kuvaus osoittaa meille, että vaikka me näkisimme omin silmin Jumalan ihmetekoja, me lankeamme helposti epäuskoon ja alamme valittaa heti, kun vastaamme tulee koettelemuksia.

NÄKYVÄ JUMALA

Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus osoitti meille, millaista on todellinen ihmisyys puhtaimmillaan. Ylösnousemisellaan Jeesus kukisti paholaisen vallan ja kuoleman. Jeesus teki useita vaikuttavia "yliluonnollisia" ihmetekoja. Hän herätti kuolleita, paransi sairaita ja hallitsi luonnonvoimia. Monet heistä, jotka todistivat omin silmin näitä tekoja, eivät uskoneet häntä. Varsinkin kirjanoppineilla fariseuksilla oli niin syvästi omaksuttu oma maailmankatsomus, etteivät mitkään todisteet voineet horjuttaa heidän ennakkokäsityksiään.

Sen jälkeen kun Jeesuksen opetuslapset tapasivat useita kertoja ylösnousseen Jeesuksen, he lopullisesti uskoivat hänen olevan Messias, Jumalan poika, kuten hän oli sanonut. Jeesus sanoi, että hänet lähetettiin "avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa". Apt 26:18

Paavali kirjoitti: "... emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia." 2.Kor 4:8. Hebrealaiskirjeessä sanotaan: "Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä." Hebr 11:3

LOPUKSI

Psalmissa sanotaan: "Taivaat julistavat Jumalan kunniaa." Ps 19:2. Koko tunnettu universumi on näkyvä todiste Jumalasta. Kaikki eivät tätä näe. Pelkkä vaikuttava kokemus ei merkitse mitään, mikäli ihmisellä ei ole todellista halua löytää Jumalaa. Eräs viisas henkilö on sanonut: "Uskova ei tarvitse todisteita, mutta epäilijöille eivät mitkään todisteet riitä."

Kun lopulta siirrymme tästä ajallisesta maailmasta toiseen todellisuuteen Jumalan valtakuntaan, usko muuttuu näkemiseksi. Näemme Hänet kasvoista kasvoihin. Kaikki salaisuudet ja Jumalan toiminnan tarkoitukset kirkastuvat meille.