ONKO SAATANA ELI SIELUNVIHOLLINEN TODELLINEN?


Kun me kristityt uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan ( Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen ) me uskomme, että on olemassa toinen todellisuus, jota meidän rajoittunut käsityskykymme ei pysty täysin ymmärtämään. Me uskomme että meidän taivaallinen Isämme on ikuinen ja kaiken olevaisen luoja. Me uskomme myös enkeleihin, Jumalan sanansaattajiin, jotka kuuluvat toiseen todellisuuteen eli henkimaailmaan.

Tähän henkimaailmaan kuuluu myös paha henki, saatana. Siitä käytetään myös nimityksiä: paholainen, sielunvihollinen, perkele, kiusaaja, murhaaja, riivaajien päämies ym. Vanhassa testamentissa hepreankielinen sana satan esiintyy 27 kertaa ja Uuden testamentin kreikankielisessä tekstissä 36 kertaa. Paholainen on luotu olento. Jumala loi sen hyväksi kuten koko luomistyönsä. Hesekielin kirjassa sanotaan: "Kerubiksi minä sinut tein, sädehtiväksi vartijaenkeliksi, sinä olit pyhällä vuorella, käyskentelit välkehtivien kivien keskellä. Moitteen sijaa ei sinussa ollut siitä päivästä, jona minä sinut loin, siihen päivään, jolloin lankesit pahaan." Tämä sädehtivän kaunis enkeli ylpistyi kauneudestaan ja menetti viisautensa. Sen sydän tuli täyteen pahuutta. Hes 28:14-19 Tämä saatana heitettiin maan päälle ja häneen liittyneet enkelinsä heitettiin hänen mukanaan. Ilm 12:9, Jes 14:12-13

Mitä tämä paholainen tekee täällä maan päällä? Se kiusaa meitä, jotka tunnustamme Jeesuksen ja uskomme evankeliumin. Se pyrkii houkuttelemaan meidät eroon Kristuksesta ja pelastuksesta. Se tietää, että sen käytössä oleva aika on rajallinen. Siksi se yrittää eksyttää mahdollisimman monet. Mark 1:24 "Saatana on kuin ärjyvä leijona, joka käy ympäriinsä ja etsii, kenet voisi niellä." 1.Piet 5:8 Saatana pyrkii aiheuttamaan hajaannusta ja välien rikkoontumista myös seurakuntien sisällä.

Paholainen toteuttaa pahaa olemustaan tekemällä, puhumalla ja ajattelemalla pahaa. Se on persoonallinen paha ja kaiken pahuuden lähde. Raamatussa käytetään saatanasta myös nimeä Paha. 1.Joh 2:13, 3:12 Isä meidän-rukouksen pyyntö "päästä meidät pahasta" tarkoittanee juuri vapautumista saatanasta ja kaikesta pahasta, mitä se edustaa.

Jeesus sanoi kerran vastustajilleen: "Te olette isästä perkeleestä ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti ja totuudessa ei hän pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valehtelija ja sen isä. Joh 8:44

Jeesuksen vertauksessa kylväjästä, joka kylvää siemeniä ( Jumalan sanaa ) sanotaan: "Mitkä tien oheen putosivat, ovat ne, jotka kuulevat, mutta sitten perkele tulee ja ottaa pois heidän sydämestään, etteivät he uskoisi ja pelastuisi." Luuk 8:11-12

Sielunvihollinen on valehtelija ja sen isä, kuten Jeesus asian ilmaisi. Sen päätarkoitus on se, että me emme uskoisi ja pelastuisi. Kaikki uskonnollisuus ilman Jumalaa ja uskoa Kristuksen sovitustyöhön on peräisin tästä pahasta henkimaailmasta. Kaikki pyrkimykset kristinuskon näkyvyyden ja vaikutuksen vähentämiseen yhteiskunnassa ovat paholaisen vaikutusta. Esimerkiksi suvivirren sanoituksen muuttaminen niin, ettei Jumalaa siinä mainita, on paholaisen työtä. Kyseiset sanoittajat eivät itse ymmärrä toimivansa paholaisen ohjauksessa. Paholainen ohjaa esimerkiksi nuoria tyttöjä vääristyneeseen hengellisyyteen suosituilla vampyyri- ja noitakirjoilla ja elokuvilla. Jotkut musiikkisuuntaukset ovat lähes saatanan palvontaa.

Kaikkien Jumalan tahdon vastaisten tekojen ja ajatusten takana on tämä sielunvihollinen. Jumalan kieltäjät pitävät omia mielipiteitä ominaan, mutta he eivät huomaa viekkaan saatanan hienovaraista ohjausta ajattelussaan. Näiden ns. järjen päätelmien tarkoitus on estää meitä kääntymästä Jumalan puoleen. Saatana kuiskuttelee korvaasi: "Miksi uskoisit kaikkea tuota hölynpölyä Jumalasta, josta ei ole mitään konkreettisia todisteita?" Jumalan olemassaoloa ei voikaan todistaa millään tieteellisillä kokeilla. Jos tähän pystyisimme, me ihmiset olisimme samalla tasolla Jumalan kanssa, ja se on mahdotonta. Kun juutalaiset kerran ihmettelivät Jeesuksen opetusta ja kysyivät, mistä tämä oli oppinsa saanut, Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani. Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä." Joh 7:15-18

Ihmisten välisissä suhteissa katkeruus, suvaitsemattomuus ja anteeksiantamattomuus tarjoavat saatanalle tilaisuuden sotkea välejä ja loitontaa meitä Jumalasta.

Saatana kiusasi myös Jeesusta houkutuksillaan. Se lupasi tehdä Jeesuksesta koko maanpiirin valtiaan, jos hän vain kumartaisi kiusaajaansa. Saatana, kaiken pahan edustaja taistelee Jumalaa, kaiken hyvän antajaa vastaan meidän ihmisten sisimmässä. Joistakin ihmisistä näkee, että he ovat täysin pahan vallassa ja saatanan käskyläisiä. Riivaaja, demoni, paha henki voi ottaa ihmisen valtaansa. Miten me voimme taistella tätä sielunvihollista vastaan? Uskovassa, kastetussa kristityssä ei voi asua pahoja henkiä. Paras puolustus saatanaa vastaan on elää mahdollisimman lähellä Kristusta, joka on voittanut kaiken pahan vallan. Päivittäinen rukousyhteys Jumalaan, jumalanpalvelukset, ehtoolliset, katumus ja parannus varjelevat meitä saatanan houkutuksilta.

Mistä me tiedämme, että hyvä voittaa aina pahan, valo voittaa aina pimeyden ja rakkaus voittaa aina vihan? Jumala loi tämän enkelin, josta langenneena tuli kaiken pahan edustaja. Luoja on aina luotunsa yläpuolella. Lopullisen tappionsa saatana koki pääsiäisenä Golgatalla. Kuolema ei voinut vangita Jeesusta, vaan hän nousi ylös kuolleista ja voi näin tarjota ikuisen elämän myös kaikille häneen uskoville.

Aina kun käännymme rukouksessa Jumalan puoleen ja vetoamme Jeesuksen sovitustyöhön meidänkin edestämme, meidän taivaallinen Isämme varjelee meitä kaikesta pahasta.

Vielä käytännön esimerkki. Kumman sinä haluat hallitsevan sydäntäsi: Jumalan, joka on rakkaus vai saatanan, joka edustaa pahuutta?

J: rakkaus on pitkämielinen S: olen kärsimätön

J: rakkaus on lempeä S: olen julma

J: rakkaus ei kadehdi S: olen kaikesta kateellinen

J: rakkaus ei kerskaa eikä pöyhkeile S: rehentelen kaikesta

J: rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti S: en välitä "hyvistä tavoista"

J: rakkaus ei etsi omaansa S: haluan kaiken itselleni

J: rakkaus ei katkeroidu S: olen katkera kaikesta ja kaikille

J: rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa S: en ikinä unohda kohtaani tullutta vääryyttä

J: rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa S: valehtelen ja vääristelen totuutta aina kun se minulle sopii


Paavali kirjoitti efesolaisille: "Kaikki katkeruus ja kiivaus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä. Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisillenne niin kuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut." Ef 4:31-32


Lähteet:

- Raamattu

- Katekismus

- www.gotquestions.org

- www.kolumbus.fi

- www.sley.fi