mikä on viimeinen tuomio?



Tämä on helvetin ohella toinen aihe, josta luterilaisessa kirkossamme ei enää puhuta. Tämä on myös kuoleman ohella toinen asia, jonka jokainen meistä joutuu vääjäämättä kohtaamaan.

Kun me kuolemme, meidän ruumiimme lasketaan hautaan tai tuhkataan. Meidän kuolematon sielumme erkanee ruumiista kuolinhetkellä. Se ei suinkaan jää lymyilemään hautaan ruumiin luo. Minne sieluni menee kuoleman jälkeen?

Tämän sivuston ( ristinsatama.fi ) kolmessa ensimmäisessä luvussa käsiteltiin kuolemanrajakokemusten kautta sitä, mitä kuoleman kokeneille ihmisille tapahtui. Toiset kokivat valon ja kyseenalaistamattoman rakkauden kokemuksen. Monet tapasivat valo-olennon eli Jeesuksen, enkeleitä ja edesmenneitä läheisiään. Toisten kokemukset olivat synkkiä, pelottavia ja epätoivoisia.

Evankeliumia tai mitään uskon opin kappaletta ei kuitenkaan voida perustella minkään muun kuin Raamatun eli Jumalan sanan pohjalta. Miten nuo edellä mainitut kuolemanrajakokemukset käyvät yksiin Raamatun kirjoitusten kanssa?


TUONELA


Raamatussa puhutaan tuonelasta. Sana "tuoni" merkitsee kuolemaa. Vanhassa testamentissa mainitaan 65 kertaa heprean kielen sana "she´ol, joka tarkoitti kuolleiden asuinpaikkaa. Uudessa testamentissa vastaava sana on kreikan kielen "haades". Se mainitaan kymmenen kertaa. Kolmesti siitä puhutaan syntisten rangaistuspaikkana. Matt. 11:23, Luuk. 10:15, 16:23 ja viidesti tuonela mainitaan paikkana, jonka Kristus ja hänen kirkkonsa kukistavat. Matt. 16:18, Ilm. 1:18, 6:8, 20:13-14. Kaksi kertaa lainataan psalmin mainintaa tuonelasta, johon Jumala ei hylkää omiaan. Apt. 2:27,31, Ps. 16:10

Tuonela on todellinen paikka. Se ei ole vielä helvetti. Se on kuolleiden olotila oman kuoleman ja Kristuksen toisen tulemisen välillä. Myöhäisjuutalaisten kirjoitusten mukaan tuonelassa on eri osastot vanhurskaille ja jumalattomille. Hurskaiden osastoa kutsuttiin Eedenin puutarhaksi tai paratiisiksi. Se on jyrkästi erotettu jumalattomien synkästä paikasta.

Jeesuksen esittämässä vertauksessa rikkaasta miehestä ja köyhästä Lasaruksesta kuoleman jälkeinen olotila jakautuu selvästi kahteen osastoon. Köyhä Lasarus pääsi kuolemansa jälkeen Abrahamin seuraan, kun taas rikas mies joutui tuonelan vaivoihin. Niiden välillä oli juopa, jota ei voinut ylittää. Luuk. 16:19-31 Elämässään kurjuutta kärsinyt Lasarus pääsi kuolemansa jälkeen "Abrahamin helmaan", joka oli se siunattu hyvä puoli. Nykyisin tässä vertauksessa sanottaisiin, että Lasarus pääsi Kristuksen luo. Koska Jeesus oli tuolloin vielä ihmisen poikana täällä maan päällä, hän käytti vertauksessa Abrahamia. Kaikki juutalaiset tiesivät hänen olleen hurskas mies.

Kuoleman jälkeisen olotilan hyvää puolta voidaan kutsua paratiisiksi. Jeesus itse käytti tätä sanaa. Kun Jeesus ristiinnaulittiin Golgatalla, hänen ohellaan ristiinnaulittiin kaksi rikollista. Toinen heistä sanoi Jeesukselle: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi. Niin Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa." Luuk. 23:42-43

Ristillä kuollessaan Jeesus koki "helvetin tuskat" häväistynä kärsien mahdollisimman tuskallisen kuolemanrangaistuksen. Hänen ruumiinsa kuoltua ristillä, hän "astui alas tuonelaan". Pietari kertoo, että Jeesus julisti voittoaan kuolemasta vankeudessa oleville hengille tuonelassa ennen ylösnousemistaan. 1.Piet. 3:19-20, 1.Piet. 4:6

"Ja nousi kolmantena päivänä kuolleista" ( apostolinen uskontunnustus )

Kun Jeesus nousi kuolleista ja ilmestyi seuraajilleen lukuisia kertoja, hänellä oli kirkastettu ruumis.


JEESUKSEN TOINEN TULEMINEN


Oppilaat kysyivät kerran Jeesukselta: "Mikä merkki ennustaa sinun paluustasi ja aikojen lopusta? Jeesus vastasi: Varokaa, ettei kukaan pääse huijaamaan teitä. Monet tulevat esiintymään minun nimissäni. He sanovat olevansa Kristus ja onnistuvat pettämään monia. Te tulette kuulemaan taistelun ääniä ja uutisia sodasta. Älkää kuitenkaan hätääntykö. näin täytyy tapahtua, mutta se ei vielä tarkoita loppua. Maat ja kansat käyvät toistensa kimppuun ja kaikkialla on nälänhätä ja maanjäristyksiä. Matt. 24:3-7

"Silloin teidät pannaan lujille. Teitä tapetaan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun takiani. Silloin monet antavat periksi, ryhtyvät ilmiantajiksi ja vihaavat toisiaan." Matt. 24:9-10

"Tämä ilosanoma Jumalan valtakunnasta julistetaan koko maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille, ja sitten tulee loppu." Matt. 24:14

"Ihmisen Pojan paluu on näet kuin salamanisku: se leimahtaa idässä ja nähdään lännessä." Matt. 24:27

"Pian noiden ahdingon päivien jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu valaise. Tähdet putoavat taivaalta, ja taivaiden voimat vapisevat. Silloin taivaalla näkyy Ihmisen pojan merkki ja kaikki maailman kansakunnat valittavat nähdessään Ihmisen Pojan, joka saapuu pilvien päällä voimakkaana ja häikäisevänä. Hän antaa enkeleilleen suuret torvet ja lähettää heidät kokoamaan valitut ihmiset kaikista ilmansuunnista, maailman ääristä asti." Matt. 24:29-31, Luuk. 21:25-28

Milloin tämä tapahtuu?

Jeesus vastasi: "Sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan muu kuin Isä - eivät taivaan enkelit eikä edes Poika. Jeesus kehotti: "Valvokaa siis, koska ette tiedä, milloin Herranne palaa." Matt. 24:36,42


VIIMEINEN TUOMIO


Jeesuksen ylösnousemuksesta alkoi evankeliumin julistus kaikille kansoille, kunnes Kristus palaa takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Jeesus esitti profetian omasta paluustaan eli toisesta tulemisesta: "Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista." Matt. 25:31-32 Kaikki elävät ja kuolleet kootaan sinä päivänä Kristuksen tuomioistuimen eteen.

Jeesukseen uskoville vanhurskaille hän sanoo: "Tulkaa minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti." Matt. 25:34 "Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä." Matt. 25:41 "Ja nämä menivät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." Matt. 25:46

Jo Vanhan testamentin profeetta Daniel ennusti: "Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhuun." Dan. 12:2

Jumala antaa Jeesukselle tuomiovallan. Jeesus sanoi: "Minä en voi tehdä mitään omin päin. Tuomitsen sen mukaan, mitä lähettäjäni minulle sanoo. Tuomioni ovat oikeudenmukaisia, koska en toteuta omaa tahtoani vaan hänen tahtonsa." Joh. 5:30

Me nykyajan ihmiset pidämme Jumalaa kilttinä armahtajana, joka rakastaa meitä. Kuva Jumalasta ihmisten tuomarina on meille vieras. Viimeinen tuomio on kuitenkin Raamatun hyvin keskeinen opetus. Ajatus siitä, että me joudumme vastaamaan kaikista teoistamme, sanoistamme ja laiminlyönneistämme tuntuu ahdistavalta. Jeesus sanoi, että meidän pitää vastata jopa jokaisesta turhasta sanasta. Kaikki tieto meidän elämästämme rekisteröidään. elämän kirjaan. Nykyihmisten on helppo kuvitella tällainen tiedon keruu. Jo täällä maallisessa elämässämme meistä kertyy valtava määrä dataa eri rekistereihin.

Mutta eikö tuomarimme Jeesus Kristus voisi olla lempeä ja katsoa läpi sormien pienempiä rikkomuksiamme sekä ottaa huomioon lieventäviä asianhaaroja? Mikäli Jumala katsoisi yhdenkin rikkomuksen sormiensa läpi, hän itse turmeltuisi. Koko Jumalan luomistyön pilasi yksi pieni synti - kielletyn hedelmän syöminen. Jo yksi pienikin synti merkitsee kapinaa Jumalaa vastaan. Miksi Jeesus on niin ehdoton viimeisellä tuomiolla?

Tämä viimeisen tuomion päivä on viimeinen tapahtuma ennen kuin Jumala tekee lopun vanhasta taivaasta ja vanhasta maasta, jonka synti on turmellut. Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan. Tästä ennusti jo profeetta Jesaja: "Katso minä luon uuden taivaan ja uuden maan." Jes. 65:17 Myös Jeesus puhui maailman luomisesta uudelleen. Matt. 19:28

Viimeinen tuomio varjelee tulevan uuden maailman synnittömänä ja täydellisenä. Se on ikuisen onnellisuuden tae. Juuri synti oli tuonut kärsimyksen ja kuoleman meidän maailmaamme. Kristuksen paluu ja viimeinen tuomio asettavat kaiken jälleen hyvään oikeudenmukaiseen järjestykseen. Ihmisten lisäksi tuomitaan myös Saatana, Antikristus ja langenneet enkelit. Ilm. 21:1-3, Matt. 25:41, 1.Kor. 6:1-3

Johannes kirjoittaa uudesta taivaasta saamansa ilmestyksen mukaan: "Mitään epäpyhää ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämän kirjaan" Ilm. 21:27

Kohtalomme ratkeaa sen perusteella, löytyykö nimemme Karitsan elämänkirjasta. Voimmeko jotenkin varmistaa sen, että myös meidän nimemme löytyy Karitsan elämän kirjasta?

Jumala ei ole tarkoittanut ketään kadotukseen. Kadotus eli helvetti on saatanan ja langenneiden enkelien vankila, jonne heidät teljetään viimeisenä päivänä. Ilm. 12:7-8 Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat. Jokainen ihminen syntyy maailmaan Jumalan lapsena. Synti ja epäusko vievät kuitenkin monet ihmiset ulos Jumalan valtakunnasta. Ne ihmiset, jotka ovat torjuneet Jumalan sanan ja sakramenttien kautta tarjotun armon, joutuvat teoistaan vastuuseen. Heidän nimiään elämän kirjasta ei löydy.

Voimme varmistaa sen, että nimemme löytyy elämänkirjasta. Mikään tuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Evankeliumi vapauttaa synnistä ja kuolemasta. Kun me uskossa käännymme Jeesuksen puoleen, kadumme syntejämme ja pyydämme niitä anteeksi, me saamme ne anteeksi. "Heidän syntejään ja laittomuuksiaan minä en enää muista." Heb. 10:17

Jumalan oikeudenmukaisuus edellyttää kuitenkin, että kaikista synneistä eli rikkomuksista Jumalaa vastaan seuraa rangaistus. Miten me voisimme sen kestää? Uskovien ei kuitenkaan tarvitse kärsiä sitä rangaistusta.Meille tuleva rangaistus on jo kärsitty. Kristus sovitti meidän kaikkien valtavat syntitaakat kärsimällä kuolemanrangaistuksen meidän puolestamme. Voittamalla kuoleman hän voi tarjota meille ikuisen elämän. Uskomalla tämän omalle kohdallemme varmistamme nimemme pysyvän elämän kirjassa.

"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että hän antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän." Joh. 3:16

"Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan," Joh. 3:18


MITEN KÄY HEILLE, JOTKA EIVÄT OLE KUULLEET EVANKELIUMIA KRISTUKSESTA?


Tästä kirjoittaa apostoli Paavali kirjeessään roomalaisille: "Ne synnintekijät, joihin laki ei päde, tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat rikkoneet lakia, tuomitaan lain mukaan. Jumala hyväksyy ne, jotka noudattavat lakia, ei niitä, jotka vain kuuntelevat lain julistamista. Voivathan vierasuskoisetkin noudattaa lakia vaistomaisesti, vaikka eivät sitä tunne. Silloin he ovat itse itselleen laki, vaikkei heillä lakia olekaan. He osoittavat, että lain vaatima teko on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistavat myös heidän omatuntonsa ja ajatuksensa, kun ne syyttävät tai puolustavat heitä. Tämä tapahtuu sinä päivänä, jona Jumala tuo ihmisten salaisuudet Jeesuksen Kristuksen tuomittavaksi." Room. 2:12-16


LÄHTEET:

- Raamattu

- luterilainen.net

- aktiivikristinusko.fi

- raamattuajassamme.fi

- paivamies.fi

- kotimaa.fi

- uusitie.fi

- mikatuovinen.net